Kattegattleden är nummer ett

Cykelturism är en mångmiljardindustri i Europa, men inte i Sverige. När Kattegattleden invigs i juni får Sverige sin första nationella cykelled och Västkusten kan ta upp kampen om de trampande turisterna med Donauleden, Moseldalen, Loiredalen och södra England.

Kattegattleden ska bli ett lyft för oss hallänningar och för besöksnäringen. Leden, där du kan trampa de 37 milen mellan Helsingborg och Göteborg, ska vara ”bilfri, havsnära och fylld av upplevelser”. På nationaldagen, den 6 juni, är det dags för invigning.
– Det blir i Halmstad, halvvägs mellan Helsingborg och Göteborg, berättar Tommy Löfquist på Region Halland som i flera år arbetat med att förverkliga Kattegattleden. 
Många möten har det blivit, och många överenskommelser, eftersom Kattegattleden går i tre regioner, genom tio kommuner och berör många markägare.
 – Vi har träffat avtal med över 60 enskilda vägföreningar. På det viset kan nu leden gå där det är som vackrast, och i stort sett hela tiden nära havet, säger Tommy Löfquist.

Cykelturister spenderar mer

Det finns mycket att se och göra utmed sträckan. Man räknar med att det, utöver vad de tio städerna erbjuder, finns runt 200 restauranger, 200 övernattningsställen, 50 havsbad och en hel massa kulturupplevelser.
– Vi har en lång tradition av cykelturism i Sverige men har halkat efter i den enorma utveckling som vi ser i Europa i övrigt, säger Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.
– Intresset för cykeln har exploderat och det är en ny sorts turism med nya behov: hyrcyklar, bagagetransport, högre krav på god mat och upplevelser, säger Lars Strömgren. Och dagens cykelturister spenderar mycket. Jämfört med den som reser med bil färdas man långsammare, gör fler övernattningar och restaurangbesök och handlar mer längs med vägen.

Målet är 25 000

Kattegattleden ska bli en motor för tillväxt och Region Halland räknar med att många företag och näringsidkare längs med leden kommer att satsa på att möta de nya turisternas behov och önskemål.
– År 2020 är målbilden att Kattegattleden ska locka 25 000 personer som cyklar hela leden och gör av med runt 5 000 kronor vardera. Till det kommer 100 000 som gör dagsturer, säger Tommy Löfquist. Det kan innebära en omsättning på närmare 150 miljoner kronor.
– Det kommer att ta tid att utveckla Kattegattleden fullt ut. Själva leden kommer vi att fortsätta att arbeta med även efter invigningen och allt eftersom leden blir mer känd och lockar fler besökare till Västkusten kommer besöksnäringen att utvecklas.

Lokala nyttoresor

Kattegattleden, som kommer att vara asfalterad och bilfri till övervägande del, har inneburit en upprustning av cykelbanor mellan tätorterna i Halland.
– Det här ger nya möjligheter att använda cykeln för nyttoresorna, säger Tommy Löfquist. Till jobbet, affären och skolan. Det är en annan viktig aspekt på satsningen.
–  På sikt kommer Kattegattleden definitivt att kunna konkurrera med sina motsvarigheter i Europa, menar Lars Strömgren. Det är en fantastiskt vacker sträcka längs med kusten. Sverige är populärt bland tyska och holländska cykelturister och Kattegattleden kommer att bli mycket attraktiv för dem.

 

Kattegattleden i korthet
• 37 mil cykelled mellan Helsingborg och Göteborg – till största delen asfalterad och bilfri.
• Region Halland är ledhuvudman och håller samman arbetet, som är ett samarbete mellan tio kommuner, Region Halland, Region Skåne och Trafikverket.
• Genom olika utbildningsinsatser har företag i Halland fått nya möjligheter att skapa nätverk och samverka för att tillsammans ta emot de nya cykelturisterna.
• Satsningen har en budget på 180 miljoner kronor, där staten satsat 40 miljoner, regionerna tillsammans 60 miljoner och kommunerna 60.

Tips till dig som blir cykelsugen
Cykelfrämjandets Lars Strömgren ger några tips:
• Leta inte upp en gammal rostig skrotcykel i garaget! Med en bra  cykel blir det både roligare, bekvämare och säkrare att cykla.
• Planera i förväg när ni ska göra utflykter. Var kan ni pausa och äta eller hitta upplevelser? Var finns det något roligt att göra för barnen?