Cajsa trivs med livet bakom ratten

När Cajsa Johansson i Varberg tröttnade på att jobba som säljare fick hon ett gott råd av sin pappa: Att köra buss skulle passa dig! Det blev ett nytt vägval i livet och det har hon aldrig ångrat.

Att vara bussförare är ett bra jobb, tycker Cajsa. Det är fritt, man får jobba med människor och det är roligt att försöka möta var och en av sina passage rare på bästa sätt. Och en stor fördel – när man går från jobbet är man ledig. Men vägen till jobbet bakom ratten har inte varit spikrak.

 Hästar och kor

Cajsa Johansson är född och uppvuxen på ett mindre lantbruk utanför Varberg. När det blev dags att välja bana i livet utbildade hon sig till lantmästare, och har under åren jobbat med travhästar och mjölkkor och som säljare av växtodlingsprodukter.

– Det var ett roligt jobb med bra lön, men när det blev tuffare tider för många lantbrukare blev det svårare. Jag bar med mig jobbet på fritiden, det skapade oro och till sist mådde jag inte bra.

 Livet tog en ny sväng

För fyra år sedan lyssnade hon därför på pappans råd och tog sitt busskort. Livet tog en ny sväng. Och trots att hon hade kört stora maskiner tidigare så var det lite nervöst i början.

– Men det gick ganska snabbt att komma in i det och jag lärde mig var jag har bussen.

Efter att ha kört en tid i Halmstad fick hon jobb i hemstaden Varberg.

– Det är ett väldigt omväxlande jobb och den ena dagen är inte den andra lik. Man kör olika turer på olika tider. På måndagsmorgonen är det skolbarn och människor som ska till jobbet, på lördagsnatten ungdomar som ska hem efter att ha varit ute och festat. Cajsa trivs med jobbet, och med arbetstiderna.

– Det är nog inte så för alla, men för mig är det bra med delade arbetspass. När jag får några timmar ledigt mitt på dagen kan jag träna eller gå ut med hunden. Säkerheten kommer alltid först. Det ska vara tryggt och lugnt. Det får man tänka på när trafiken kanske är extra tät, eller någon passagerare behöver extra mycket hjälp. Då får man inte bli stressad av tidtabellen.

– Det är ju mitt jobb och mitt körkort, och jag måste alltid sätta säkerheten först och hålla hastighetsbegränsningarna. Sen får man göra så bra som det går i varje situation.

Bussförare är ett jobb som Cajsa Johansson gärna rekommenderar till andra. Särskilt till kvinnor:

– Jag skulle gärna ha fler kvinnliga arbetskamrater, och om någon tror att det här jobbet inte passar oss tjejer så är det bara fördomar.

 Tätare turer

Nya sätt att lägga upp turerna, med bättre passning till tågen, snabba raka linjer och tätare turer är något som Cajsa märker av.

– Det är fler som åker nu. Det är så klart alltid lite rörigt just när man ändrar, men jag tycker att det blir allt bättre och tror att fler nu har möjlighet att ta bussen istället för bilen.

Åker du själv buss?
– Nej, det kan jag faktiskt inte eftersom jag blir åksjuk. Men när jag själv får köra är det inga problem.

  

Rakare sträckor får fler att åka – kollektivt


Kortare restid, tätare turer och tåg som håller tidtabellen bättre. Fördelarna är många när tågen nu äntligen kan gå genom Hallandsås istället för över.

 Så snart tunneln öppnades började skånska Pågatågen köra hela vägen upp till Halmstad. Det innebär att tågen går varje halvtimme morgon och kväll. Och restiden till Helsingborg har kortats till 50 minuter.

– Sträckan över åsen var väldigt vacker, men ställde till många bekymmer. Så tunneln har blivit ett lyft för trafiken, säger Daniel Modiggård, trafikplaneringschef på Hallandstrafiken.

– Det här knyter samman två stora arbetsmarknader och gör tåget till ett starkare alternativ, säger Daniel Modiggård. Totalt har restiden mellan Göteborg och Malmö kortats med 15 minuter.

Tre procents ökning

Allt fler väljer tåg och buss. Det totala resandet i Halland ökade under 2015 med tre procent. Hur tunneln och den tätare trafiken påverkar antalet resande i år är det för tidigt att säga.

Hallandstrafiken arbetar hela tiden med att förändra och förbättra så att hela trafiksystemet hänger ihop.

– Det ska vara lätt att byta mellan till exempel tåget och bussen, säger Daniel Modiggård. Många uppskattar möjligheten tåget ger att göra något av restiden, och när tåget och bussen samverkar bättre blir resan smidigare från dörr till dörr.

Otrolig utveckling

Antalet resenärer på Öresundstågen ökade 2015 med 3,1 procent och resandet med stadsbussarna i hela Halland ökade med 3,9 procent. I Kungsbacka, där man infört ett nytt stadslinjenät, var ökningen under fjolåret över 20 procent.

– Vi utvecklar stadstrafiken mot rakare turer som går snabbare och vi satsar särskilt på linjer där möjligheterna är bäst att öka resandet, säger Daniel Modiggård. Vi har gjort stora förändringar

till exempel i Varberg och fått ett väldigt gott gensvar från resenärerna. Vi ser i januari en ökning runt otroliga 30 procent.