Kattegattleden – ska få hjulen att snurra


Havsnära, fylld av upplevelser och nästan bilfri – det är målet för Kattegattleden, som när den är klar ringlar sig genom hela härliga Halland.

– Det blir kanonbra med en cykelled längs kusten. Här är ju så vackert, säger Sebastian Grezskowiak, som är ute på en tur med vänner. 

Stämningen i cykelgänget är uppsluppen; alla njuter av den mysigaförsommarkvällen. Under turismsäsongen bor och arbetar Sebastiani Ugglarp och han vet att nyfikenheten på leden är stor.

– Många, särskilt barnfamiljer, frågar var de kan cykla för att slippa bilar, så det här är efterlängtat, säger han.

Kattegattleden ska bli landets längsta cykelled, med sina 35 mil från Helsingborg till Göteborg. Region Halland är en av pådrivarna och finansiärerna, med gott stöd från staten som tycker att projektet är så spännande att man satsat 40 miljoner kronor!

Ska locka tiotusentals besökare

I Halland är cirka 60 procent av leden redan klar. Resten växer fram i takt med att lämpliga sträckningar blir tillgängliga. Bitvis kan marker vara privatägda eller klassade som naturreservat och då krävs förhandlingar om hur cykelvägen ska dras. Målsättningen är att hela leden ska vara färdig 2015.

På leden ska både hallänningar och turister kunna cykla trafiksäkert, kanske ta sig till jobbet, eller bara njuta av naturen och ta ett dopp i havet vid någon av de 50 badstränder som finns längs hela sträckan. Fullt utbyggd förväntas leden locka tiotusentals övernattande varje år.

Längs sträckan ska också finnas gateways, hållplatser, som får turisterna att stanna till. Det engelska uttrycket ska trummas in för att markera den internationella satsningen.

Få företag att utvecklas

En gateway bygger på engagemang från ortens näringsliv och de boende. I Halland är Gateway Ugglarp först ut. På gång är Mellbystrand, Glommen–Morup, Träslövsläge, Getterön, Bua och Gottskär.

På en gateway ska man kunna äta, övernatta, göra inköp, laga cykeln, titta på sevärdheter, roa sig och över huvud taget ta del av tjänster och service på orten. Cykelturismen ska få företag längs sträckan att utvecklas och förhoppningen är att på sikt skapa fler arbetstillfällen.

Ett svenskt pilotprojekt

Det var efter en utredning på uppdrag av näringslivsdepartementet som hjulen började snurra. I Europa omsätter cykelturismen 40 miljarder om året och utredningen visade att det finns stor potential i Sverige, men också att det saknas en längre bilfri cykelled. Den vackra kuststräckan från Göteborg, genom Halland och nordvästra Skåne, sågs som ett lämpligt pilotprojekt.

Förutom redan gjorda investeringar har staten, regionerna, kommunerna och EU satsat 160 miljoner kronor på Kattegattleden.

Gateway Ugglarp visar vägen

I Ugglarp, mellan Halmstad och Falkenberg, finns Kattegattledens första gateway. Här har ortens näringsliv samlat ihop allt man kan erbjuda i en gemensam presentation, med tips om sevärdheter som Svedinos bil- och flygmuseum, Galleri Dagmar Glemme och Trollgrottan samt boende, restauranger och serviceställen.

– Kattegattleden är jättepositiv.

Ugglarpsborna har fått en säker lokal cykelväg till havet och näringslivet kan dra nytta av cyklisterna, säger Andreas Henriksson på Ugglarps Camping.

Cykelleden har också fört med sig något mera.

– Sammanhållningen är starkare. Företagare pratar mera med varandra och det är jätteviktigt för att orten ska expandera, säger Andreas Henriksson.