På tåget blir restid - egen tid

Har du upptäckt möjligheterna med att resa kollektivt? På tåget eller bussen får du en stunds egentid att fylla med precis vad du vill. Så slå dig ner, andas ut, läs en bok, planera veckomatsedeln, jobba, umgås – eller bara dröm dig bort.

Det finns många fördelar med att släppa ratten och ta tåget eller bussen. Det går snabbt, är billigt, miljövänligt och väldigt enkelt.

– Resan Varberg–Göteborg tar 43 minuter med tåget, och då stiger du av mitt inne i stan. Jag skulle vilja se den bil som slår det. Dessutom slipper du dyra parkeringsavgifter, säger Yasmine Möllerström Henstam, kommunikationschef på Hallandstrafiken.

Inte dyrt att ta tåget

Många tror att det är dyrt att resa kollektivt, men faktum är att för dig som pendlar till jobbet finns det stora pengar att spara. Och samtidigt som du får pengar över till annat så hjälper du till att minska utsläppen av koldioxid! Ett exempel: om du jobbpendlar med tåget mellan Halmstad och Göteborg i stället för att ta bilen, så sparar du cirka 60 000 kronor på ett år och minskar utsläppen av koldioxid med 5 500 kg!

– Det är också en trygghet att inte behöva köra när det är dåligt väder, snö och halt – och man slipper skrapa rutorna, säger Yasmine Möllerström Henstam.

Nu minskar trängseln

För att möta det ökade resandet har Region Halland köpt in sju nya Öresundståg som successivt sätts i trafik. Även Kungsbackapendeln har förstärkts med nya tåg för att möta Kungsbackabornas behov. – Det betyder att vi kan koppla samman tågen och få fler sittplatser i pendlingstider när det är många som reser, säger Yasmine.

__________________________________________________________________

Gå in på www.sparometer.se och knappa in din resa. Sparometern räknar ut hur mycket billigare dina resor blir om du tar tåget i stället för att köra bil – och hur mycket du bidrar till att minska utsläppen av koldioxid!

www.oresundstag.se/pendlarkampanj kan du göra en snabb göra en snabbkalkyl utan att fylla i de exakta värdena för din bil.

 

Stora satsningar på Västkustbanan

Det ska bli ännu smidigare att åka tåg till och från Halland. Dubbelspåret genom Varberg, som ska vara klart senast 2021, innebär att många fler tåg kan köra på Västkustbanan.

Även satsningar utanför regionens gränser är viktiga för att få kollektivtrafiken i Halland att fungera. När det gäller tågtrafiken söderut så ger tunneln genom Hallandsås, som öppnar 2015, nya möjligheter.

– Vi är beroende av helheten. De förseningar som drabbar de halländska resenärerna har ofta uppstått i Göteborg eller i Öresundsregionen, förklarar Gösta Bergenheim, regionstyrelsens ordförande.

Lättare att pendla till Göteborg

Varje dag pendlar cirka 22 000 hallänningar till jobb i Västra Götaland. Därför är Region Halland med och finansierar Västsvenska paketet, en jättestor infrastruktursatsning på totalt 34 miljarder kronor.

– Den viktigaste delen för oss i Halland är Västlänken, en tunnel under Göteborg med nya stationer i Haga och vid Korsvägen. Den kommer att öka tillgängligheten och korta restiderna för pendlarna, säger Gösta Bergenheim.

Bland annat ska pendeltågen från Kungsbacka gå genom den nya tunneln.

– En annan fördel är att tågen inte längre måste köra in och vända på Göteborgs Central, säger Gösta Bergenheim.

Region Halland har bidragit med 180 miljoner kronor i Västsvenska paketet och får verkligen valuta för pengarna. Bara de närmaste åren kommer paketet att föra med sig satsningar på 460 miljoner kronor som gynnar pendlarna i Halland. Bland större investeringar märks perrongförlängningar längs Kungsbackapendeln och pendelparkeringar i Kungsbacka.
Läs mer på www.vastsvenskapaketet.se