Madeleines sommartallrik

Madeleines sommartallrik – en internationell rätt med råvaror från halländska gårdar

Indiskinspirerad grillad kycklingfilé med svensk färskpotatis, grekisk sallad och grön ärtpuré

  1. Dela kycklingbröstfilén i två långsmala delar. Marinera kycklingfilén i lite olivolja och gnid in den i tandoorikrydda. Låt den marineras minst 30 min i kylen. Lägg kycklingfilén på grillen.
  2. Koka färskpotatisen i en kastrull på spisen, tillsammans med färsk dill och lite timjan.
  3. Skär upp salladen till önskad storlek och blanda med tomater, gurka, oliver och rödlök.
  4. Koka gröna ärtor (frusna eller färska) i en kastrull, cirka 1 dl per person. Häll av det kokande vattnet. Använd en stavmixer och mixa de gröna ärtorna tills det får en konsistens som puré. Häll i några droppar olivolja, citronpeppar och smaka av med salt. Snåla inte med ärtorna, då grön ärtpuré fungerar utmärkt som en kall somrig, smakrik och näringsrik sås!
  5. Lägg upp kycklingen, potatisen, såsen och den gröna salladen på en tallrik. Avnjut en härlig sommarmåltid.
  6. 1 grillad kycklingbröstfilé (utan skinn), marinerad i olivolja och tandoorikrydda
  7. 3 medelstora färskpotatisar med färsk dill och timjan
  8. Sommarsallad (isbergssallad/eller annan sallad, gurka, tomat, rödlök någon oliv)
  9. En klick ärtpuré
  10. Ett litet hårt knäckebröd bakat på majsmjöl, linfrön och solroskärnor

Tips! Kombinera motion, hållbart resande och välbefinnande – ta cykeln till närmaste gårdsbutik för att köpa middagens fågel, nyplockade färskpotatisar, grönsaker och rykande färska kryddor!

Energi- och näringsfördelning:

Beräknad för en aktiv kvinna (31–60 år) och representerar cirka en tredjedel (681 kcal) av rekommenderat dagligt intag av energi (2486 kcal) och näringsämnen där frukost, lunch och mellanmål kompletterar middagen.

kcal 681
kJ 2852
protein 45,6 g
fett 24,6 g
kolhydrater 61,9 g
c-vitamin 123 mg
kalcium 317 mg
järn 4,2 mg
fiber 15,1 g