Sebastian är på rätt spår

– Det är underbart att gå här. Sebastian Westling ler när han rufsar till pälsen på ”skolhunden” Fuffe.– Det här är första gången jag går i en skola där jag möter människor som förstår sig på mig…

– Det är underbart att gå här. Sebastian Westling ler när han rufsar till pälsen på ”skolhunden” Fuffe.
– Det här är första gången jag går i en skola där jag möter människor som förstår sig på mig…

Spår 1 på Plönningegymnasiet är en del av skolan som riktar sig särskilt till ungdomar med en neuropsykiatrisk diagnos. Det kan till exempel vara Aspergers syndrom, adhd eller add. Innehållet i utbildningen är enligt det nationella naturbruksprogrammet, det vill säga en helt vanlig gymnasieskolgång.
– Utbildningen startade 2008 för att inte alla halländska ungdomar med de här utmaningarna skulle behöva studera utanför länet, berättar Amelie von Schwerin, utbildningssamordnare för Spår 1.

Djurparksjobb lockar

Sebastian har alltid varit intresserad av djur. Han går nu tredje året med inriktning mot att bli djurvårdare.
Han siktar på att jobba i en djurpark. Och ett stort steg på den vägen tar han i vår:
– Då ska jag praktisera på Borås Djurpark. Det har varit mitt mål hela tiden, säger han.

Tio elever tas in i varje årskurs, vuxennärvaron är hög och man arbetar mycket med att ha struktur på dagarna – under och utanför skoltid.
– Det är något de här eleverna behöver. Och att vi kan möta dem där de är och locka fram hungern efter kunskap, berättar Amelie. Detta är ofta ungdomar som har många misslyckanden i skolan bakom sig.

Teori och praktik blandas

Spår 1 har två inriktningar: Djurvårdare och Skog/maskin. Teori blandas med praktik. Att få jobba med maskinerna och djuren lockar och kan få många att härda ut under teoripassen. Utbildningen är populär och eleverna kommer även från andra delar av Sverige.

Det handlar om att förbereda eleverna för vuxenlivet, med allt vad det innebär. De ska få verktyg att klara sina utmaningar. Första året har de vuxenstöd dygnet runt, men lär sig sedan allt mer att ta hand om sig själva.
– Vi är väldigt stolta över att de allra flesta som gått ut från vår utbildning går vidare till mer studier, praktik eller jobb, säger Amelie von Schwerin.

Stärkt självförtroende

För Sebastian har skolan inneburit en stor förändring:
– Jag har utvecklats väldigt mycket här. Det är ett bra upplägg med mer hjälp i ettan och att man får vara mer självständig i trean. Nu känner jag mig säker: Detta kommer jag att klara av!

 

Om Asperger, adhd och add

I olika vetenskapliga studier har förekomsten av adhd beräknats till cirka 5 procent hos barn och unga. I Halland diagnostiseras i dag ungefär 3–4 procent av barn och ungdomar, en stor ökning sett över en tioårsperiod.– Det innebär inte det har blivit fler barn med dessa svårigheter, säger Jan Johansson, avdelningschef på Barn- och ungdomspsykiatrin i Falkenberg. Däremot har vi blivit bättre på att fånga upp dem. Det gäller speciellt flickorna.Adhd står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder och betyder ungefär uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet.
– Add är en del av diagnosen adhd, och då handlar det om uppmärksamhetsstörning, men utan hyperaktiviteten. Bland flickor är detta den vanligaste typen av adhd vilket har gjort att de har varit svårare att upptäcka, då de inte har gjort så mycket väsen av sig, säger Jan Johansson.