Eleverna byggde sin egen ramp

Direkt från parkeringen syns minirampen som står uppställd på skolgården. Där står den som en bekräftelse på barnens kreativitet och företagsamhet. Att eleverna är stolta över sin skapelse syns när de köar för att åka med sina skateboards på rasten.

Byggäng i Vallberga

"Jag hade länge tänkt låta eleverna bygga en ramp och vi har en slöjdlärare här på skolan som ställde upp på projektet. Det var viktigt eftersom eleverna som byggt rampen bara är mellan 10 och 12 år. Man måste ha tålamod. Det är ingen liten grej att bygga", säger läraren Lasse Westrin på låg- och mellanstadieskolan Vallbergaskolan belägen en mil söder om Laholm.

Rampen passades in i elevernas schema som ett temaarbete och nio elever valde att jobba med den. Det visade sig dock innebära fler uppgifter än att bara snickra och såga i slöjdsalen. Eleverna gjorde själva uträkningar och höll i alla kontakter utåt.
"Tanken med projektet är att rikta oss ut mot samhället. Vi ska skapa kontakter med världen utanför skolan. Först fick eleverna själva kontakta kommunen och få svar på om de överhuvudtaget fick lov att bygga en ramp till skolan, och det fick de", berättar Lasse Westrin.
Och utmaningarna fortsatte för de unga eleverna.
"Alla kontakter har de skött själva. Barnen har ringt företag för att kolla priser på material, de har ringt kommunen, och utbildningschefen har varit här och diskuterat med dem. De bollade själva förslag på hur de kunde finansiera rampen. Lösningen blev att föräldrar och enskilda personer köpte in sig på andelar i bygget. För en hundralapp fick familjen en skylt med efternamnet på den färdiga rampen"

Eleverna gick ut på byn för att sälja idén, bland annat byggde de en modell av rampen i miniatyrskala. Med modellrampen som visningsexemplar stod eleverna utanför den lokala affären i Vallberga och frågade folk om de ville vara med och stödja bygget. Det i sin tur resulterade i att skolan syntes i samhället och eleverna lärde sig att presentera och sälja sin idé.
"Visst var eleverna ibland nervösa när de skulle ringa samtal till viktiga personer, men vi spelade alltid upp samtalet som ett rollspel först. Eleverna låtsasringde till mig och jag agerade kommunpolitiker, journalist på Hallandsposten eller företagare av något slag. Det funkade riktigt bra."

Vad har du sett att detta gett eleverna?
"För det första har de som byggde rampen fått en hög status här på skolan. Utan att överdriva kan jag säga att motivationen för skolarbetet under ett sådant här projekt ökar med ungefär 970 procent under timmarna eleverna arbetar med rampen. Det var som en tomteverkstad inne i slöjdsalen stundtals", säger Lasse Westrin med ett brett leende.
"Jag blev faktiskt förvånad över hur modiga eleverna var. De ville ringa. Jag tänkte på mig själv när jag var tio år. Då hade jag aldrig fått för mig att ta upp luren och ringa till utbildningschefen i Laholm och fråga vilka regler som gäller för en skola som vill ansöka om extra pengar", säger Lasse stolt.
Projektet har fortsatt även efter att rampen färdigställts. Bland annat har äldre elever från högstadiet kommit till Vallbergaskolan, som en del i utbildningen, för att hålla skateboardlektioner för tjejer som vill lära sig åka i rampen. Ett uppskattat tilltag från både tjejerna, högstadieeleverna och föräldrar.