Välmående ger resultat

”Välmående ger resultat" är en utbildningssatsning i samarbete mellan Region Halland och Bättre skolor med syfte att öka både pedagogers och barns/elevers välmående samt elevers prestation i skolan.

Metoden består av 6 st utbildningsmoduler som vardera täcker ett av de områden forskningen visat har störst inverkan på välmående och studieresultat. Dessa områden är;

1. Förståelse för vad som påverkar elevers lärande utifrån John Hattie’s effektforskning.

2. En ökad helhetsförståelse för välmående, inlärning och utveckling utifrån kognitivneurovetenskap och välmåendeforskning.

3. Konkreta och beprövade metoder och verktyg från positiv psykologi, exempelvis Mindset från C. Dweck.

Metoden är unik då den relaterar dessa tre forskningsområdena till varandra samtidigt som pedagogerna får konkreta verktyg i arbetet med att bidra till att stärka de förmågor som barn och unga behöver för att hantera den komplexa värld de växer upp i: 

  1. Att se sina styrkor och förmågor
  2. Att ha ett växande tankesätt som innebär att se sin egen ansträngning som viktig för sitt eget lärande.
  3. Att kunna skapa positiva relationer
  4. Att kunna hantera motgångar
  5. Att känna till och leva efter sina värderingar.

Via länken till höger kommer du till en film där Erik Fernholm, grundare av Bättre skolor, talar om bakgrunden till och innehållet i Välmående ger resultat. Filmen är inspelad i Kungsbacka hösten 2015 under en inspirationsdag för rektorer. 

Under 2014-2016 testas materialet på förskolor, grundskolor och gymnasieskolor i Halland. I augusti 2016 påbörjades också en 1,5 år lång processledarutbildning som kommer leda till 30 utbildade processledare i de halländska kommunerna.