Bemötande är A och O

Inför första mötet med en patient ser jag alltid till att vara påläst om patientens sjukdom och situation. Varje patient som kommer till avdelning 2A ska känna sig välkommen.

Linn pratar med en patient

Jag brukar fråga hur mycket patienten vet om sitt eget tillstånd, hur hen känner sig och föra en dialog med hen om detta. Vi går gemensamt igenom läkemedelslistan och jag berättar om avdelningen och om personalen som jobbar här.

Ibland har patienten specifika önskemål om hur hen vill ha sin tid på avdelningen. Jag försöker tillgodose dessa så gott jag kan. När jag jobbar finns jag alltid nära till hands för mina patienter om de behöver mig.

För mig är det viktigt att patienten känner trygghet och förtroende för mig. Därför är ett positivt och varmt bemötande A och O. Jag och mina kollegor gör alltid vårt yttersta för att varje patients tid på avdelningen ska bli så bra som möjligt – både vad gäller vården och omsorgen.

Den sociala kontakten är också viktig. Ibland har jag möjlighet att sitta ned och fika med patienten, vilket brukar uppskattas väldigt mycket.

Tycker du också att ett gott bemötande är A och O? Gilla gärna inlägget.

Nästa gång vi ses är det dags för mig att avsluta min sommar på Facebook. Vi ses då!

/Linn

Du kan följa Linn i sommar på Hallands sjukhus sida på Facebook här: www.facebook.com/hallandssjukhus