Latensfas

Barnmorska lyssnar efter fosterljud med tratt

Foto: Fröken Fokus

* Förlossningen består av två faser, latensfas och aktiv fas. 

* Sammandragningarna under latensfasen kommer och går med olika intervall och är mer eller mindre smärtsamma. 

* Under latensfasen förbereder sig kroppen genom att göra livmodertappen mjuk för att kunna dra sig uppåt, tunnas ut och öppnas upp. 

* Latensfasen är mycket individuell och är därför olika lång hos olika kvinnor. 

 

För att inte störa det naturliga förloppet under latensfasen är det bäst att stanna kvar i sin hemmiljö tillsammans med någon du känner dig trygg med.

 

Att tänka på under latensfasen:

 * Latensfasen pågår dygnet runt.

* Vila så mycket som det går och sov mellan värkarna om du är trött och kan. Gör i alla fall ett försök. 

* Ladda med mat och dryck som stärker dig inför din förlossning. 

* Acceptera att du är i latensfas, din förlossning kommer igång när din kropp är redo. 

* Se till att ha stöd och sällskap hemma så att du känner dig trygg. 

 När du känner dig lugn och trygg påverkas dina hormoner i kroppen positivt! 

Smärtlindring hemma:

 * Värme (riskudde, varmvattenflaska, varm handduk).

* Dusch eller bad.

* Massage.

* Ta hjälp av andning, avslappning och positiva tankar (tex Anna-profylax)

* Paracetamol 1 g, max var 6:e timma. 

* TENS-apparat (egen, lånad el. hyrd via www.cefar.se) 

 

 Som partner/anhörig har du en viktig roll att uppmuntra, stötta och skapa lugn och ro! 

 * Tveka inte att ringa barnmorskan på förlossningsavdelningen om råd och stöd. 

* Barnmorskan ger förslag på vad ni kan göra hemma för att underlätta och guidar er fram i latensfasen