Ställ ut eller medverka på Halländsk bokmässa

Författare, översättare, förlag och litterära sällskap med anknytning till Halland kan anmäla sitt intresse till att medverka på Halländsk bokmässa. Du bor och/eller verkar i Halland, har tydlig anknytning till Halland eller skriver, alternativt har utgivning av, böcker om Halland. I år vill vi särskilt lyfta fram översättningar och böcker skrivna på andra språk än svenska. Skriver du på ett annat språk eller arbetar som översättare är du extra välkommen att skicka in din anmälan!

Illustration med symbol för Halländsk bokmässa i form av en siluett av läsare med en bakgrund av en regnbåde och fyrverkerier samt texten "10-årsjubileum Halländsk bokmässa 2024".

Halländsk bokmässa 2024 går av stapeln på Varbergs stadsbibliotek, Kulturhuset Komedianten lördagen den 23 november. Mässan öppnar klockan 10.00 och stänger klockan 15.00 (preliminära tider).

Anmälan till bokmässan är öppen 20 april till 15 juni

Anmälan för medverkande till Halländsk bokmässa 2024 öppnar den 20 april. Sista anmälningsdag är 15 juni. Därefter gör arrangörsgruppen ett urval och du som har ansökt får besked om möjlighet till medverkan under vecka 26.

Deltagande är kostnadsfritt både för utställare och för publik.

• Som deltagande författare delar du bord med andra utställare.
  • Du erbjuds att visa upp din senaste utgivna bok och är välkommen att ta med dig din tidigare utgivning men tänk på att utrymmet är begränsat och alla har lika stort utrymme.
  • Du sköter din försäljning av böcker själv.
  • Mässans huvudsakliga syfte är att invånarna i Halland presenteras för nyutgiven halländsk litteratur och dess författare.
  • Vi hjälps alla åt att sprida ordet om Halländsk bokmässa både i sociala medier och på andra sätt. Tänk på att du är en ambassadör för ditt författarskap, dina kollegor och för Halländsk bokmässa.
  • Halländsk bokmässa turnerar på de olika biblioteken i Halland och därför anpassas mässan efter lokalerna och de befintliga möblerna.
  • Kolla upp i god tid innan hur du lättast och mest klimatsmart tar dig till mässan.
  • Om du kör bil, ha god kontroll över var du kan parkera.

Ansök här

Ansök om att medverka på Halländsk bokmässa 2024, senast den 15 juni.

Önskar du inget utställningsbord men är intresserad av att medverka i en programpunkt, till exempel uppläsning eller samtal, kontakta krystallia.sakellariou@regionhalland.se

Vi ser fram emot att träffas på en extra festlig bokmässa i Varberg!

Halländsk bokmässa är ett samarbete mellan Hallands författarsällskap, folkbiblioteken i de halländska kommunerna och Kultur i Halland.

Illustration: Frida Talik.

Krystallia Sakellariou, projektledare