Senast uppdaterad: 2023-04-18

1 Sammanfattning

  • Utbildade inom samhällsvetenskap, juridik, handel och administration har en svagare ställning på arbetsmarknaden än genomsnittet.

  • En lägre andel är sysselsatta än i Halland som helhet, och endast 75 % har ett yrke som matchar sin utbildning.

  • Inom 9 av 13 utbildningar väntas fler åldersavgångar än vad det finns unga med utbildning inom fältet.

  • Inom 8 av 13 utbildningsinriktningar är kvinnor överrepresenterade. Inom en utbildningsinriktning är män överrpresenterade. 4 utbildningar har en representativ könsfördelning.

  • Tillgången och efterfrågan på arbetskraft väntas öka för samtliga utbildningsinriktningar inom fältet. Undantaget är gymnasial handelsutbildning där både tillgång och efterfrågan väntas minska.

  • 2035 väntas det råda ett balanserat arbetsmarknadsläge för flera av utbildningarna inom fältet. Det finns en risk för överskott på utbildade inom journalistik och media, personal och beteendevetenskap, samt personer med högskoleförberedande utbildning.

2 Trender och regional kontext för området

Handeln har alltid befunnit sig i förändring. Den förändring som vi sett de senaste 10-15 åren utmärker sig genom framförallt två nya dimensioner. Den ena är digitaliseringen där e-handelsutvecklingen förändrat handeln i grunden och där all handel har en ny köpkanal att förhålla sig till. Den andra dimensionen är den alltmer internationella konkurrensen där svenska handelsföretag idag konkurrerar med företag över hela världen. De nya dimensionerna i handelns förändring påverkar också kompetensbehovet, en dubbel utmaning där såväl en bredd som spets måste kunna rekryteras för att handeln ska kvarstå som en attraktiv och växande bransch.

Handelns digitalisering ställer höga krav på affärssystem, teknik och IT. För de aktörer som kan ta tillvara digitaliseringens möjligheter genom bland annat rätt kompetens finns en stor potential för tillväxt. Med en ökad e-handel förändras butiken roll som försäljningskanal då butikernas funktion även blir att vara en marknadsföringskanal där företagen kan visa upp sitt varumärke och sitt sortiment. När butikens roll skiftar får det konsekvenser för butiksbeståndet. Samtidigt som butiker stänger till följd av ökad e-handel blir valet av läge allt viktigare för de butiker som blir kvar. Företagen etablerar flaggskeppsbutiker där flödet av köpstarka konsumenter är som störst. Detta gör att butikerna, och därmed behovet av personal med rätt kompetens, koncentreras till större städer.

Kompetens kopplat till digitalisering och ett större tekniskt kunnande ses ett behov av framöver inom området för att i ökad grad kunna matcha den automatiseringsprocess som förväntas fortsätta. Yrken som butikssäljare kommer fortsatt att efterfrågas där kompetens att möta människor och att kunna sälja värdesätts. Nya områden och yrken som visual merchandiser, e-handel, dataanalys, programmering, personlig marknadsföring och logistik förväntas öka inom handel. ”Kundmötesexellens med koppling till sälj” är en annan form av kompetens som tros efterfrågas framöver som handlar om förmåga till bra bemötande med kund kopplat till förmåga att kunna sälja.

Genom artificiell intelligens (AI) kan mer och mer av standardiserade och repetitiva arbetsuppgifter utföras. Därmed behövs inte den kompetensen hos personalen på samma sätt som tidigare. Fokus kan då istället läggas på sälj, kundmöte, konsultation och dataanalys. Genom den pågående digitaliseringen inom handeln och den ökande e-handeln växer också nya affärsmodeller fram. Den fysiska butiken blir mer digital och e-handeln nyttjar till exempel pop-up-butiker för att få till det fysiska mötet med kunden. Även andra branscher såsom transport, logistik och förpackningsutveckling påverkas av den växande e-handeln då det behöver växa fram lösningar som möter denna. Hållbarhetstänk blir allt viktigare och fler och fler handlare ser att satsningar på hållbarhet också leder till lönsamhet. Framtida kompetensbehov inom handel och e-handel består i ett förändrat innehåll genom ny teknik, nya datasystem och nya tekniska hjälpmedel. Nya kompetenser som efterfrågas inom handel och e-handel finns inom webbutveckling, dataanalys och digital marknadsföring/marketing automation. I takt med att AI används alltmer inom marknadsföringen får AI-driven marknadsföring eller AI marketing sitt intåg. Genom att använda stora mängder data kan marknadsföringen personaliseras och affärsnytta kan skapas på ett helt annat sätt än tidigare. På det sättet kan personalen lägga tid på kreativitet och beslutsfattande. Digitala marknadsförare är efterfrågade nu och några år framåt, men det finns experter inom marknadsföring som förutspår att yrkesrollen kommer att försvinna på sikt.

När kundmötet mer och mer individanpassas efterfrågas statistiker och utvecklare. Genom möjligheten att samla in information och data från konsumenterna behövs kompetens för att analysera kundbeteenden och anpassa kommunikationen därefter. Företag inom handeln behöver därmed anställa personal med kompetens inom IT-utveckling, matematik, statistik och analys. Viss analys kan automatiseras och ersättas av en programvara vilket leder till ett behov av IT-kompetens snarare än analyskompetens. Företagen behöver kunna kommunicera med konsumenterna och nå ut till dem. Detta innebär att företagen behöver digital marknadsföringskompetens.

Digitaliseringen gör att även försäljning som sker business-to-business (B2B) styrs mer och mer mot e-handel, även om utvecklingen där går långsammare än inom business-to-consumer (B2C). Nya kompetensbehov inom företagsförsäljning kan därför komma att växa fram. Efterfrågan på inköpare och upphandlare består, men kompetenskraven blir allt mer komplexa och efterfrågan på eftergymnasial kompetens ökar. På redovisningsområdet sker fortsatt digitalisering och automatisering. Yrkesroller som redovisningsekonom/redovisningskonsult och lönekonsult blir alltmer automatiserat och mer konsultativ. Bank-och finansbranschen påverkas till stor del av digitaliseringen vilket kan frigöra tid för att kunna möta kunden. Kunderna ställer högre krav på analys och rådgivning.

Repetitiva arbetsuppgifter försvinner i automatiseringens spår. Ett tydligt exempel är kassapersonal, en roll som redan i dag förändras i och med självscanning och egen utcheckning. I stället utvecklas nya typer av roller som support som övervakar flera kunders köp samtidigt. Ytterligare en yrkeskategori som påverkas av automatisering är lagerarbetare. Men lagerarbetsplatser kräver också andra typer av tjänster. Förutom lagerarbetare krävs det också tjänstemän, exempelvis logistiker och chefer på olika nivåer. En annan kompetens som krävs är IT-utvecklare som kan arbeta med att utveckla IT inom logistiken och underlätta materialhantering och produktflöden mellan butiker, lager och konsument.

Enligt Svensk Handel är de yrkeskategorier som ökar mest i absoluta tal lagerarbetare och IT-arkitekter, systemutvecklare och testledare m.fl. De yrkeskategorier som antas växa mest procentuellt är logistiker, IT-arkitekter, systemutvecklare och testledare m.fl. samt online marknadsförare. Störst rekryteringsbehov finns, trots dessa förändringar, för butikssäljare, lagerarbetare, företagssäljare samt butiksledare.

Arbetsförmedlingen bedömer i sina yrkesprognoser att yrken som t.ex. controller, jurist, revisorer, redovisningsekonom och socialförsäkringshandläggare, företagssäljare, inköpare, upphandlare har stora möjligheter till arbete fram till 2026, medan yrken som banktjänsteman, ekonomiassistent, kontorsassistent, sekreterare, löne- och personaladministratörer och butiksäljare bedöms ha små till medelstora möjligheter till arbete fram till 2026.

Källor och fördjupande läsning

SKR. Skolans rekryteringsutmaningar, 2018. Länk

MYH. Områdesanalys Ekonomi, administration och försäljning, 2020. Länk

Svensk Handel.Kompetensrapport, 2022. Länk

Arbetsförmedlingen. Yrkesprognoser, hämtad 2023-03-06. Länk

3 Dagens arbetsmarknad för utbildningsområdet

3.1 Antal personer och arbetsmarknadsställning

Det bor 39435 personer i Hallands län med en utbildning inom samhällsvetenskap, juridik, handel och administration. Detta utgör 24 procent av alla personer mellan 20-64 år och som bor i regionen. Totalt är 82.8 procent av personerna i utildningsgruppen i sysselsättning. Detta är under genomsnittet (83.5 procent) för samtliga utbildningsgrupper i länet. I riket uppgår sysselsättningsgraden för utbildningsgruppen samhällsvetenskap, juridik, handel och administration till 80.4 procent, detta innebär att gruppen har en bättre arbetsmarknadsställning i Hallands län än i riket som helhet.

Sysselsättningsgraden visar hur stor andel av befolkningen i arbetsför ålder (20-64 år) som är i sysselsättning. En hög sysselsättningsgrad för en utbildningsgrupp kan därför tolkas som att utbildningsgruppen är efterfrågad på arbetsmarknaden. Personer som är i studier, sjukskrivna, föräldralediga eller arbetslösa klassas inte som sysselsatta. En låg sysselsättningsgrad kan därför omvänt tolkas som att det finns en stor reserv av gruppen på arbetsmarknaden. Att en person är i sysselsättning innebär inte att hen arbetar med ett yrke som matchar hens utbildningsinriktning, utan endast att hen har en sysselsättning.

Om diagrammet och statistiken
  • Diagrammet visar hur många personer som har en utbildning inom det aktuella utbildningsområdet och hur många av dem som är i sysselsättning. Procentsiffran till höger om staplarna visar hur stor andel av gruppen som är i sysselsättning, den så kallade sysselsättningsgraden.

  • Statistiken omfattar personer mellan 20-64 år och som bor i Hallands län, det vill säga nattbefolkningen. I denna grupp ingår 1) de som bor och arbetar i Halland, 2) de som bor i Halland men saknar sysselsättning, 3) de som bor i Halland men arbetar i en annan region (utpendlare)

  • De som saknar sysselsättning kan bland annat vara i studier, sjukskrivna, föräldralediga eller arbetslösa. Endast personer som är i sysselsättning och arbetslösa, den så kallade arbetskraften, anses stå till arbetsmarknadens förfogande.

  • Statistiken är från 2020

3.2 Matchningsgrad

Matchningsgraden visar hur stor andel av de som är sysselsatta som har ett arbete som helt eller delvis stämmer överens med deras utbildningsinriktning och utbildningsnivå. Måttet skiljer sig därför från sysselsättningsgrad som endast visar om en person har ett arbete eller inte. Matchningsgraden inom samhällsvetenskap, juridik, handel och administration är 75.4 procent, vilket är en lägre nivå än för samtliga utbildningsgrupper i länet (80.5 procent).

En hög matchningsgrad indikerar att en utbildning är efterfrågad och att personer med utbildningen väljer att arbeta inom fältet. En låg matchningsgrad kan bero på flera olika saker. Exempelvis kan utbildningen vara efterfrågad men många med utbildningen väljer, av olika anledningar, att arbeta inom ett annat yrkesfält. En annan anledning kan vara att tillgången, det vill säga antalet utbildade med utbildningen, överstiger efterfrågan på arbetsmarknaden. Detta kan resultera i att personerna behöver söka yrken som inte relaterar till deras utbildningsinriktning.

Generellt sett är en hög matchningsgrad att betrakta som någonting positivt. Att många har ett yrke som motsvarar deras utbildning indikerar att rätt person är på rätt plats, vilket gynnar konkurrenskraften och arbetsmarknadens funktionssätt. Om många läser en utbildning för att sedan ta ett yrke som inte kräver att personen nyttjar sina kompetenser är detta, ur samhällsekonomiskt perspektiv, ett slags resursslöseri - särskilt om det samtidigt råder brist på personer med andra utbildningsinriktningar.

På sikt kan en dålig matchning på arbetsmarknaden medföra en lång rad negativa effekter. Om arbetsgivare inte hittar rätt kompetens i regionen finns en risk att de söker sig till en annan region, antingen i Sverige eller utlandet. Dålig matchning kan också leda till undanträngningseffekter på arbetsmarknaden. Om många läser en längre utildning som inte leder till ett matchande yrke kommer många av dem att söka sig till yrken med lägre kvalifikationskrav. Detta riskerar att tränga undan personer med en lägre utbildning från arbetsmarknaden.

Om diagrammet och statistiken
  • Diagrammet visar hur stor andel av de sysselsatta inom respektive utbildning som har ett yrke som helt eller delvis motsvarar utbildningens inriktning och utbildningsnivå. En siffra på exempelvis 70 procent innebär att 7 av 10 med utbildningen och som har ett arbete har ett “relevant” yrke som helt eller delvis matchar utbildningens inriktning eller nivå. För en närmare beskrivning av mathcningsgraden och hur klassningen mellan utbildning och yrke går till se kapitlet “Matchning i Hallands län” i huvudrapporten.

  • Statistiken omfattar personer mellan 20-64 år och som bor i Hallands län, det vill säga nattbefolkningen. I denna grupp ingår 1) de som bor och arbetar i Halland, 2) de som bor i Halland men saknar sysselsättning, 3) de som bor i Halland men arbetar i en annan region (utpendlare)

  • SCB tillhandahåller inte matchningsstatistik för samtliga utbildningsgrupper, därför är antalet utbildningar i diagrammet ibland färre än i övriga grafer

  • Statistiken är från 2020

3.3 Dag- och nattbefolkning

Den sysselsatta nattbefolkningen inom utbildningsområdet samhällsvetenskap, juridik, handel och administration är 32634 personer, att jämföra med dagbefolkningen som är 26984 personer. Det betyder att det är färre som pendlar in till länet än som pendlar ut inom denna utbildningsgrupp.

In- och utpendling är viktigt att studera för att förstå hur arbetsmarknaden och kompetensförsörjningen fungerar i en region. På ett övergripande plan kan man säga att regioner med en hög inpendling men låg utpendling har en hög självförsörjningsgrad; regionen är beroende av sitt omland för att kunna kompetensförsörja arbetsgivare i den egna regionen. Omvänt gäller att regioner med en hög utpendling och låg inpendling är beroende av omlandet för att förse invånarna med en sysselsättning.

Infrastrukturen i en region har stor påverkar på kompetensförsörjningen. Genom att minska restiden inom och utanför regionen förbättras kompetensförsörjningsmöjligheterna. I regel avtar pendlingsbenägenheten kraftigt när restiden överstiger 45–60 minuter, men det beror i viss utsträckning på hur mycket det lönar sig för arbetstagaren att pendla jämfört med om denne väljer ett arbete närmare hemmet. Ju större arbetsmarknad invånare och arbetsgivare har tillgång till, desto bättre utifrån ett matchningsperspektiv. Tillgång till många olika sorters yrken innebär att arbetstagare får det enklare att hitta ett passande yrke samtidigt som arbetsgivare får tillgång till ett stort utbud av kompetenser. Om massan med företag och arbetstagare inom rimlig restid är stor ökar möjligheterna till olika sorters specialiseringar, som i sin tur främjar konkurrenskraften i en region.

När vi ser till pendlingsflödena för enskilda utbildningsinriktningarna kan dessa se annorlunda ut jämfört med regionens totala pendlingsflöden – en region kan ha ett negativt pendlingsnetto men samtidigt ett pendlingsöverskott inom vissa utbildningsgrupper. Låt säga att en region är, jämfört med grannregionerna, specialiserade inom logistik och transport är det sannolikt att man har fler in- än utpendlare med en utbildning inom fältet. När vi studerar pendlingsflöden efter utbildningsinriktning kan dessa därför avläsas som en indikation på inom vilka fält regionen är mer eller mindre specialiserade inom.

Om diagrammet och statistiken
  • Diagrammet visar antalet sysselsatta personer i Hallands län fördelat efter dag- och nattbefolkning med en utbildning inom aktuellt område

  • Nattbefolkningen omfattar personer 1) som bor och arbetar i Hallands län 2) bor i Hallands län men arbetar i en annan region (utpendlare)

  • Dagbefolkningen omfattar personer 1) som bor och arbetar i Hallands län 2) personer som bor i ett annat län än Halland men som arbetar i Hallands län (inpendlare)

  • Om dagbefolkningen är större än nattbefolkningen innebär detta att inpendlingen till regionen är högre än utpendlingen från regionen

  • Om kvotsiffran i diagrammet understiger 1 för en utbildningsinriktning innebär det att dagbefolkningen är större än nattbefolkningen, vilket betyder att utflödet av kompetens till andra regioner är större än inflödet av kompetens till regionen.Ju lägre siffra, desto större kompetensutflöde.

  • Statistiken är från 2020

3.4 Branschfördelning

Olika utbildningsgrupper är verksamma inom olika branscher och beroende på vilken utbildning vi studerar varierar branschspridningen. En del utbildningar sprider sig över flera olika branscher medan andra är koncentrerade till ett fåtal. Att spridningen mellan branscherna varierar stort beror på en mängd olika faktorer.

En stor branschspridning inom en utbildningsgrupp kan bero på att deras kompetens behövs inom samtliga branscher, exempelvis ekonomer. Oavsett bransch behöver arbetsgivarna inom den hantera ekonomirelaterade uppgifter. I vissa fall kan en stor branschspridning indikera dålig matchning och att utbildningsgrupper varit tvungna att söka sig bortom sin “huvudbransch” för att kunna få en sysselsättning. De utbildningsgrupper som är mer koncentrerade till en eller ett fåtal branscher, exempelvis vårdutbildningar, är i regel legitimationsutbildningar. En legitimationsutbildning kan sällan användas utanför de specifika branscher som de riktar sig till, och utbildningsgruppen blir därför väldigt beroende av en enskild bransch.

På ett generellt plan kan man inte säga att en hög eller låg branschspridning är positivt eller negativt, utan det beror på vilken utbildningsinriktning som studeras. En stor branschspridning kan vara positivt då efterfrågan kommer från flera olika arbetsgivare inom olika branscher, vilket minskar gruppens sårbarhet på arbetsmarknaden. Samtidigt kan en hög branschspridning vara negativ om den är en konsekvens av att utbildningsgruppen inte hittar något yrke inom sin “huvudbransch”.

Att ha en förståelse för hur branschspridningen ser ut för olika utbildningsgrupper är viktigt för att förstå vilka arbetsgivare det är som efterfrågar olika sorters kompetenser. När det gäller exempelvis ekonomer och IT-utbildade skulle vi få en felaktig bild av efterfrågan om vi endast såg till hur många av dem som är verksamma inom finans- eller IT-branschen. Genom att studera branschspridningen för olika utbildningsgrupper får vi också en förståelse inför vilka kompetensbehov olika branscher har, alternativt vilka kompetenser de anställer för att klara dagens kompetensförsörjning.

Om diagrammet och statistiken
  • Diagrammet visar vilka branscher den sysselsatta nattbefolkningen i Hallands län är verksamma inom

  • Nattbefolkningen omfattar personer 1) som bor och arbetar i Hallands län 2) bor i Hallands län men arbetar i en annan region (utpendlare)

  • Om spridningsmåttet är lågt innebär detta att koncentrationen till en specifik bransch är låg, det vill säga att gruppen är spridd över flera branscher. Ett värde på 1 innebär att alla med utbildningen arbetar inom en specifik bransch.

  • Statistiken är från 2020

4 Artbetskraftstillgångens sammansättning

4.1 Åldersstruktur

Det är viktigt att studera ålderssammansättningen inom olika utbildningsområden för att få en uppfattning om gruppens demografiska balans. Om en hög andel utbildade inom en utbildningsinriktning väntas att gå i pension samtidigt som andelen unga med utbildningen är få finns en risk för att arbetskraftstillgången på sikt minskar.

Att färre personer innehar en viss utbildningsinriktning behöver inte vara någonting negativt, detta under förutsättning att efterfrågan på utbildningsgruppen har minskat.

När en person med en viss utbildning går i pension är det inte självklart att hen ersätts eller– om hen ersätts – blir ersatt av en person med samma utbildningsinriktning eller utbildningsnivå. Arbetsgivarens krav kan ha förändrats och istället ersätts pensionsavgången med någon som har en högre utbildningsnivå eller en annan typ av utbildningsinriktning.

Ålderssammansättningen varierar stort mellan olika utbildningsinriktningar. Överlag är andelen äldre något högre inom eftergymnasiala utbildningar, vilket beror på att arbetsmarknadsinträdet, som en följd av eftergymnasiala studier, sker något senare i dessa fall.

Om diagrammet och statistiken
  • Statistiken omfattar hela nattbefolkningen i Hallands län, det vill säga både sysselsatta och ej sysselsatta

  • Nattbefolkningen omfattar personer 1) som bor och arbetar i Hallands län 2) bor i Hallands län men arbetar i en annan region (utpendlare)

  • En hög andel mellan 50-64 år innebär att många kommer att gå i pension inom 15 år

  • Statistiken är från 2020

4.2 Könsfördelning

Många branscher och utbildningsinriktningar har idag en ensidig könsfördelning som inte går att motivera utifrån befolkningens demografiska sammansättning. Detta innebär att vi väljer olika utbildningar och yrken utifrån könstillhörigheter. Att det finns sådana starka könsnormer riskerar att hämma kompetensförsörjningen på flera olika sätt.

En uppenbar risk är att personer inte väljer utbildning och yrke efter intresse utan utifrån normer och förväntningar. Det här är en förlust både för individen och samhället – de tillgängliga förmågorna nyttjas inte på bästa sätt. Vidare kan enskilda branscher få svårt att hitta tillräckligt många personer att anställa om endast en del av befolkningen är intresserad av att verka inom den.

Överlag är män överrepresenterade inom tekniska utbildningar och gymnasiala yrkesutbildningar med inriktning mot bygg, industri eller fordon, och kvinnor är överrepresenterade inom utbildningar med inriktning mot vård och pedagogik. Könsfördelningen är som jämnast inom utbildningar inom samhällsvetenskap och ekonomi.

Om diagrammet och statistiken
  • Statistiken omfattar hela nattbefolkningen i Hallands län, det vill säga både sysselsatta och ej sysselsatta

  • Nattbefolkningen omfattar personer 1) som bor och arbetar i Hallands län 2) bor i Hallands län men arbetar i en annan region (utpendlare)

  • I regel brukar en 60/40-fördelning anses vara jämställd

5 Sammanfattande bild av nuläget

I nästa kapitel redovisas prognoser för de olika utbildningsgrupperna inom området. Prognoserna visar om det råder en risk för brist eller överskott år 2035. Då prognoserna syftar till att beskriva en framtidssituation vill vi i detta kapitel försöka ge en sammanfattande bild över dagens läge för de olika utbildningarna inom området. Vidare fyller detta kapitel ett kompletterande syfte rent statistiskt då det täcker in fler utbildningar inom området än vad prognosunderlaget gör. Detta beror på att den regionala statistiktillgången över nuläget är bättre än tillgången på regional prognosstatistik.

Det finns inget enskilt mått som kan beskriva i vilken utsträckning det råder brist på olika utbildningsgrupper i nuläget. En svårighet i sammanhanget är att vi inte vet hur stor den faktiska bristen är idag. Detta beror på att det är svårt att kvantifiera hur många tjänster som är vakanta. En viss fingervisning går att få genom att studera lediga tjänster hos Arbetsförmedlingen, men det visar inte hela bilden då alla tjänster inte annonseras publikt – särskilt om arbetsgivarna vet att det är svårt att rekrytera. Däremot är det enklare att identifiera om det finns ett överskott på en viss utbildningsgrupp, vilket ofta avspeglas i en låg sysselsättnings- och matchningsgrad. Ett sätt att närma sig en slags sammanfattande bild av nuläget är att studera aktivitetsgraden och utvecklingen av antalet personer i arbetsför ålder som har den aktuella utbildningen.

Med aktivitetsgrad avses hur stor andel av personerna med en viss utbildning som är i studier eller arbete. Måttet är med andra ord något bredare än både sysselsättnings- och matchningsgraden som endast mäter andelen personer i sysselsättning och andelen av dem med ett matchande yrke. Anledningen till att det är relevant att också se till andelen studerande är bland annat att många högskoleförberedande utbildningar annars skulle få en överdrivet låg aktivitet – att studera vidare är trots allt en slags förädling av det tillgängliga humankapitalet. Sammanfattningsvis kan en hög aktivitetsgrad tolkas som att utbildningsgruppen har enkelt att komma ut på arbetsmarknaden, oavsett om de arbetar i Halland eller utanför regionen, vilket i sin tur kan ses som ett tecken på hög efterfrågan på utbildningsgruppen.

Genom att kombinera aktivitetsgraden med utvecklingen av antalet personer i arbetsför ålder med den aktuella utbildningen och relatera utfallet till genomsnittet för länet bildas fyra olika grupper i grafen nedanför och som kan tolkas enligt nedan:

  • Övre högre kvadranten: Utbildningar med en hög aktivitetsgrad och där arbetskraftstillgången ökar. Detta indikerar att det råder en hög efterfrågan på utbildningarna och att den möts genom att fler väljer att utbilda sig inom fältet. Vi vet dock inte om ökningen av antalet utbildade är tillräcklig för att möta behoven på arbetsmarknaden.

  • Övre vänstra kvadranten: Utbildningar med en hög aktivitetsgrad men där antalet personer med utbildningen minskar. Detta indikerar att det finns en hög efterfrågan men att, av olika anledningar, den inte möts genom att fler utbildar sig inom fältet.

  • Nedre vänstra kvadranten: Utbildningar med en låg aktivitetsgrad och där arbetskraftstillgången minskar. Detta kan tolkas som att det idag inte råder någon större brist på utbildningsgruppen då den tillgängliga arbetskraften inte nyttjas i någon särskilt hög grad, vilket i sig kan förklara varför arbetskraftstillgången minskar över tid.

  • Nedre högra kvadranten: Utbildningar med en låg aktivitetsgrad men en ökad arbetskraftstillgång. Detta kan tolkas som att det finns en överetablering av de aktuella utbildningsgrupperna på arbetsmarknaden samtidigt som tillgången ökar. Detta är ingen önskvärd situation då arbetsmarknadsställningen riskerar att försvåras än mer för gruppen.

Ovan är endast grova tolkningsförslag och generaliseringar av utfallet. Det är viktigt att ha i åtanke att framtida efterfrågeförändringar inte vägs in i bilden, utan snarare är den en beskrivning av läget här och nu.

Att en utbildningsgrupp har en låg aktivitetsgrad behöver inte heller nödvändigtvis bero på att efterfrågan är låg, utan det kan också bero på att en stor andel av gruppen befinner sig utanför arbetsmarknaden av andra skäl, exempelvis sjukskrivningar eller föräldraledighet. I detta sammanhang är det också sannolikt att könsaspekten har betydelse. Kvinnor är i högre utsträckning än män föräldralediga eller sjukskrivna. Utbildningar med en överrepresentation av kvinnor riskerar därför att ha en lägre aktivitetsgrad. Även ålderssammansättningen inom de olika utbildningarna kan påverka utfallet. Vidare skulle en hög aktivitetsgrad inom vissa utbildningar kunna bero på att en relativt sett stor andel har behövt, som en följd av svårigheter att ta sig in på arbetsmarknaden, omskola sig och därför befinner sig i studier.

Om diagrammet och statistiken
  • Statistiken omfattar hela nattbefolkningen i Hallands län, det vill säga både sysselsatta och ej sysselsatta

  • Nattbefolkningen omfattar personer 1) som bor och arbetar i Hallands län 2) bor i Hallands län men arbetar i en annan region (utpendlare)

  • Aktivitetsgraden visar hur stor andel av personerna med utbildningen som är i studier eller sysseslättning, en hög andel indikerar att utbildningsgruppen har enkelt att komma ut på arbetsmarknaden eller att en hög andel kommer i studier.

  • Aktivitetsgraden kan påverkas av köns- och ålderssammansättningen inom de olika utbildningsgrupperna

  • Strecken i grafen visar genomsnittet för regionen när det gäller aktivitetsgrad och utvecklingen av antalet personer med minst en gymnasial utbildning

  • I den övre högra kvadranten återfinns utbildningar med en hög aktivitetsgrad och där antalet personer med utbildningen ökat över tid.

  • I den övre vänstra kvadranten återfinns utbildningar med en hög aktivitetsgrad men där antalet personer med utbildningen har minskat över tid.

  • I den nedre högra kvadranten återfinns utbildningar med en låg aktivitetsgrad och där antalet personer med utbildningen ökat över tid.

  • I den nedre vänstra kvadranten återfinns utbildningar med en låg aktivitetsgrad och där antalet personer med utbildningen minskat över tid.

6 Prognos 2035

6.1 Prognosmetod

Statistiska centralbyrån (SCB) har på uppdrag av Sveriges regioner och Tillväxtverket tagit fram regionala utbildningsprognoser för samtliga län i Sverige. Prognoserna levererades i april månad 2022 och sträcker sig fram till 2035. Huvudsyftet med prognoserna är att ge en bild över vilka utbildningsgrupper det kan komma att råda balans, brist eller överskott på år 2035. Prognosmodellen består av en tillgångsdel och en efterfrågedel. Tillgångsprognosen ger tillgången på utbildade som står till arbetsmarknadens förfogande i länet och efterfrågeprognosen ger arbetsmarknadens totala efterfrågan per utbildningsgrupp i länet.

Beräkningen av den framtida tillgången av personer med olika utbildningar utgår från SCB:s register över befolkningens utbildning år 2019. Därefter appliceras för varje prognosår överlevnadssannolikheter, antalet examinerade, in- och utvandring, inrikes in- och utflyttning samt relativa arbetskraftstal per utbildningsgrupp. Då erhålls arbetskraften i länet där de utbildade är folkbokförda (nattbefolkningen). I ett sista steg beräknas tillgången på arbetsmarknaden i länet efter att hänsyn tagits till in- och utpendling. Den slutgiltiga tillgången avser därmed de förvärvsarbetande med arbetsställe i länet och de arbetslösa i länet. Tillgången på utbildade kan efter detta jämföras med den beräknade efterfrågan i länet på personer med olika utbildningar.

Efterfrågeberäkningarna grundas på en befolkningsframskrivning samt en framskrivning av den framtida efterfrågan på arbetskraft per näringsgren. Därefter görs en framskrivning av yrkesstrukturen per näringsgren och bedömningar av hur utbildningarnas andel per yrke kommer att utvecklas. Beroende på det statistiska underlaget redovisas tillgången och efterfrågan för 22–55 utbildningsgrupper per län, vilket motsvarar 65–80 procent av arbetskraften i riket. Målsättningen har varit att möjliggöra prognosresultat för så många län och utbildningsgrupper som möjligt, men i de fall SCB bedömt prognosresultatet som för osäkra redovisas inte prognosen. Det handlar om grupper där tillgången på utbildade varit lägre än cirka 200 personer vid prognosens startår. De statistiska begränsningarna i vissa fall är anledningen till att antalet redovisade utbildningar i detta kapitel i regel är färre än i tidigare kapitel.

För en mer ingående redovisning av prognosens antaganden se det fördjupande avsnittet med tillhörande källhänvisningar.

Fördjupande beskrivning av prognosens antaganden

Tillgång - antaganden och komponenter

Tillgången på en viss utbildningsgrupp i länet är resultatet av flera olika flöden som visas i modellen nedanför. Att notera är att tillgången beräknas utifrån arbetskraftsutbudet. Med arbetskraft avses personer som är i) i sysselsättning och ii) inskrivna som arbetslösa. Personer som är i arbetsför ålder men som av olika anledningar inte är tillgängliga för arbetsmarknaden ingår således inte i den beräknade tillgången. Konkret innebär detta att personer som exempelvis är i sjukskrivna, i studier eller förtidspensionerande inte anses tillhöra tillgången. Detta beror på att de helt enkelt inte är tillgängliga för arbetsmarknaden.

Figur: Modell över flöden som påverkar tillgången i regionen

Den prognosticerade tillgången på arbetskraft för de olika utbildningsgrupperna är ett resultat av flera olika flöden. Ur ett strategiskt perspektiv är det något eller flera av dessa flöden som behöver påverkas för att förändra den prognosticerade kompetensförsörjningssituationen i regionen år 2035.

Om tillgången på arbetskraft förväntas vara lägre än efterfrågan 2035 innebär detta att en förändring behöver ske i något av nämnda flöden. Konkret kan ett förväntat underskott därför bemötas genom exempelvis 1) insatser som främjar ett ökat arbetskraftsdeltagande genom att minska sjukskrivningar, 2) att fler väljer att studera och genomföra den aktuella utbildningen, 3) attrahera arbetskraftsinvandring med den aktuella utbildningen, 4) attrahera inflyttare från andra regioner med den aktuella utbildningen alternativt få fler med utbildningen att stanna i regionen, 5) få fler med utbildningen att pendla in till länet alternativt att få fler som idag väljer att pendla ut från länet istället väljer att arbeta inom länets gränser, samt 6) att främja matchning mellan utbildningsval och yrkesval.

Prognosresultaten för respektive utbildningsgrupp baseras på en mängd olika antaganden om hur ovan redovisade flöden kommer att utvecklas fram till 2035. Vilka antaganden som gäller för respektive flöde varierar men är i huvudsak baserat på dagens läge. När det gäller exempelvis genomflödet i gymnasieskolan antas samma andel som idag genomgå en påbörjad utbildning och andelen av nybörjarna som väljer ett visst gymnasieprogram förväntas vara lika stor som idag. När det gäller högskoleutbildningar är antagandet att andelen nybörjare som läser till en viss examen i länet antas vara lika stor som under läsåret 2019/20. När det gäller pendling förväntas samma förhållande som idag att råda under hela prognosperioden. Ovan innebär att resultaten av tillgångsprognoserna i hög utsträckning kan utläsas som “om dagens situation gäller för hela prognosperioden, hur kommer då, givet demografiska förändringar, tillgången att se ut 2035?”. Om exempelvis flödena när det gäller examinationer och pendling förändras under prognosperioden innebär detta att prognosresultaten inte kommer att stämma vid utgången av 2035.

Efterfrågan - antaganden och komponenter

Beräkningarna av den framtida efterfrågan på olika utbildningsgrupper startar med en befolkningsframskrivning och en prognos över den framtida efterfrågan på arbetskraft per näringsgren. Därefter görs en framskrivning av yrkesstrukturen per näringsgren och antaganden av hur utbildningarnas andel per yrke utvecklas.

För varje näringsgren görs antaganden om de förvärvsarbetandes fördelning på 143 yrkesgrupper och för varje yrkesgrupp görs antaganden om de förvärvsarbetandes fördelning på 124 utbildningsgrupper. Antagandena om den framtida yrkesfördelningen per näringsgren grundar sig på statistik från SCB:s yrkesregister för åren 2009–2013 samt 2016–2018.

Ovan innebär att efterfrågan på en viss utbildningsgrupp i en region kan förändras genom tre olika komponenter som redovisas i modellen nedanför.

Figur: Modell över flöden som påverkar efterfrågan i regionen

För att konkretisera ovan redovisade flöden använder vi här IT-branschen och eftergymnasialt utbildade inom området som ett hypotetiskt exempel. Efterfrågan på IT-utbildade kan förväntas att öka som en följd av att IT-sektorn kommer att växa (flöde 1). Efterfrågan på IT-utbildade kommer också att öka som en följd av att antalet IT-yrken inom olika näringsgrenar, exempelvis industri och offentlig sektor, kommer att öka under perioden (flöde 2). Efterfrågan på IT-utbildade med eftergymnasial utbildning kommer att öka som en följd av att utbildningskraven för IT-yrken överlag förväntas att öka och detta resulterar i att gymnasialt IT-utbildade ersätts med eftergymnasialt utbildade (flöde 3).

Ovan innebär att den framtida efterfrågan på olika utbildningsgrupper i regionen bygger på en rad olika antaganden. Utgångspunkten för dem är dagens läge och historisk utveckling. Större händelser, som oförutsedda nedläggningar, drastiska teknikskiften eller större nyetableringar, kan därför komma att påverka prognosresultaten.

Prognosen över efterfrågan på olika utbildningsgrupper tar ingen hänsyn till om en eventuell brist rådde vid början av prognosperioden. Detta beror på att det är svårt att kvantifiera ej tillsatta eller ej utannonserade tjänster. För de utbildningsgrupper där Statistiska centralbyrån bedömer att det råder en initial bristsituation har Region Halland därför valt att justera upp efterfrågan på utbildade med 10 procent. Men det är fortsatt möjligt att bedömningarna underskattar bristsituationen 2035 för utbildningar där det råder brist på utbildade idag. I den beskrivande texten till respektive utbildningsområde uppmärksammar vi läsaren på de fall där sådan hänsyn bör tas.

För en fördjupande beskrivning av metodiken som använts vid framtagningen av prognoserna, se hänsivningen till Statistiska centralbyråns rapport nedan.

Källor till avsnittet och fördjupande läsning

Statistiska centralbyrån.. Regionala utbildnings- och arbetsmarknadsprognoser – Prognosresultat för länet år 2035, 2022. URL: https://www.regionhalland.se/utveckling-och-tillvaxt/utbildning-och-kompetens/kompetensforsorjning/kompetensprognoser |

6.2 Tolkning av prognosresultaten

Som vi tidigare beskrivit i detta kapitel är prognosresultaten över den framtida tillgången och efterfrågan på olika utbildningsinriktningar i Hallands län baserade på en lång rad olika antaganden om framtiden. Dessa antaganden baseras i huvudsak på att framtiden, när det gäller utbildningsval, flyttningar, examinationsgrad och pendling, i stort kommer att se likadan ut som idag. Efterfrågan, som är den andra delen av prognosmodellen, är framskriven utifrån dagens läge och historiska utvecklingstendenser.

På ett övergripande plan innebär ovan att prognosresultaten bör tolkas som det förväntade utfallet om utvecklingen i stort följer samma mönster som tidigare. Insatser och händelser som påverkar tillgången – exempelvis förändrade studieval och pendlingsmönster – och efterfrågan – exempelvis större företagsetableringar eller företagsnedläggningar – kommer därför att påverka prognosresultaten.

Att prognosresultaten behöver tolkas med viss försiktighet blir således en självklar slutsats, särskilt på regional nivå där det statistiska underlaget i flera fall är förhållandevis litet – för flera utbildningsgrupper är skillnaden mellan brist och balans 2035 inte särskilt stor, både sett till faktiska och relativa tal. Mindre förändringar som något förändrade pendlingsmönster och studieval kan därför leda till att förväntad brist förvandlas till ett förväntat balansläge. Detta innebär att prognoserna behöver följas upp löpande och relateras till den faktiska utvecklingen i regionen.

6.3 Modell för bedömning av prognosresultaten

Frågan om hur man egentligen avgör om det råder brist, överskott eller ett balanserat läge när det gäller olika utbildningsgrupper är inte helt enkel att besvara. I denna rapport har vi valt att använda oss av tre grövre kategorier vid redovisningen av prognosresultaten: i) underskottsbrist, ii) möjlig balans, samt iii) överskottsrisk (se modell nedanför för definition av respektive kategori).

Figur: Modell över hur prognosresultaten redovisas

Med möjlig balans avses utbildningsinriktningar där avståndet mellan den förväntade tillgången och den förväntade efterfrågan är relativt litet (max 5 procent avvikelse i negativ eller positiv riktning). Ett värde på 100 innebär att utbudet förväntas att vara lika stor som efterfrågan 2035. Ju längre bort en utbildningsinriktning är från talet 100, oavsett om avvikelsen är positiv eller negativ, desto större är den förväntade obalansen mellan tillgång och efterfrågan 2035.

Prognosen för de olika utbildningsinriktningarna tar ingen hänsyn till om en eventuell brist rådde vid början av prognosperioden. Detta beror på att det är svårt att kvantifiera ej tillsatta eller ej utannonserade tjänster. Inom utbildningar där det idag råder en brist är det därför möjligt att bedömningarna underskattar bristsituationen 2035. I den beskrivande texten till respektive utbildningsområde uppmärksammar vi läsaren på de fall där sådan hänsyn bör tas.

Avslutningsvis är det viktigt att poängtera att prognoserna bygger på en mängd olika antaganden, både vad gäller tillgång och efterfrågan, och att resultaten därför inte ska ses som absoluta sanningar om hur läget kommer att se ut 2035. Prognosens resultat gäller under förutsättning att nuvarande mönster består vad gäller exempelvis intresset för olika utbildningar, andelen examinerade, pendlingsmönster och så vidare. Prognosen behöver därför kompletteras med aktuell statistik om det faktiska läget inom området, enkätundersökningar och löpande dialoger.

Prognosstatistiken om tillgång och efterfrågan i Hallands län 2035 är framtagen av Statistiska centralbyrån (SCB). I samband med att statistiken togs fram sammanställde SCB en sammanfattande rapport om resultaten för Hallands län. Rapporten innehåller också fördjupande information om den metod som användes för att ta fram prognoserna. Observera att presentationen av prognosresultaten i SCB:s rapport skiljer sig åt jämfört med hur Region Halland har valt att presentera resultaten i fördjupningsrapporterna. Klicka här för att läsa SCB:s rapport.

6.4 Prognosresultat för utbildningsområdet

Utbildningsområdet samhällsvetenskap, juridik och handel innehåller många olika utbildningsinriktningar som har en stor spridning på arbetsmarknaden. Det är därför svårt att ge en sammanhållen bild av den övergripande utvecklingen inom området – förutsättningarna varierar mellan utbildningsinriktningarna. Överlag har de näringsgrenar som står för en stor del av efterfrågan på utbildningarna inom området haft en god utveckling över tid. Samtidigt har inflödet av kompetens varit stort då många utbildningsinriktningar inom området är populära.

Under prognosperioden förväntas både tillgången och efterfrågan på personer med en utbildning inom samhällsvetenskap, juridik och handel att öka. Detta gäller för, med undantag för gymnasial handelsutbildning, samtliga utbildningsinriktningar inom området.

För de eftergymnasiala utbildningsinriktningarna inom journalistik, juridik, personal- och beteendevetenskap, psykologi samt samhällsvetenskap förväntas utbudet att öka snabbare än efterfrågan. Detta leder till att det, i varierande utsträckning, föreligger en överskottsrisk för nämnda utbildningsinriktningar 2035. Störst är denna risk för personer med en utbildning inom journalistik och personal- och beteendevetenskap.

Läget 2035 bedöms som mer balanserat för personer med en eftergymnasial utbildning med inriktning mot juridik, samhällsvetenskap eller psykologi. Att notera är att gruppen med en samhällsvetenskaplig utbildning är väldigt bred och innehåller många olika ämnesinriktningar, och efterfrågan på dem kan variera. Att notera är att det rådde en viss brist på psykologer i länet vid prognosens början. Som beskrivs i metoddkapitlet har vi därför justerat upp efterfrågan för denna utbildningsgrupp. Men det finns fortsatt risk för att den prognosticerade efterfrågan på utbildningsgruppen 2035 underskattas något.

När det gäller utbildningar med inriktning mot ekonomi ser läget, enligt prognosen, något annorlunda ut än för de andra utbildningsinriktningarna inom området. För både längre eftergymnasiala utbildningar och YH-utbildningar inom området förväntas efterfrågan att öka mer än tillgången. Sammantaget förväntas detta att resultera i ett balanserat arbetsmarknadsläge för grupperna 2035.

I sammanhanget sticker den gymnasiala utbildningsinriktningen mot handel- och administration ut. Under prognosperioden förväntas både utbudet och efterfrågan på utbildningsinriktningen att minska kraftigt. Att utbudet minskar under perioden beror på stora pensionsavgångar, och den minskade efterfrågan på att arbetsgivare ersätter pensionsavgångarna med eftergymnasialt utbildade inom området. Denna utbildningsväxling är särskilt framträdande för olika ekonomifunktioner. Viktigt att notera är att handels- och administrationsprogrammet under 2022 övergick till försäljnings- och serviceprogrammet. Detta har påverkat inriktningar och examensmål, samt inneburit att programstruktur har justerats. Även ämnesplaner har i vissa fall upphävts eller reviderats. Nationella yrkespaket inom komvux med kurser från försäljnings- och serviceprogrammet på gymnasial nivå har ersatt yrkespaketen från handels- och administrationsprogrammet på gymnasial nivå. Yrkesutgångar för försäljning och service kan vara butikssäljare, företagssäljare, lagerarbetare, marknadsassistent, inköpsassistent, och kundtjänstmedarbetare. Prognosen är dock fortsatt applicerbar på utbildningsområdet då förändringarna inte är av sådan karaktär att justeringar eller anpassningar av prognos är nödvändig.

När det gäller högskoleförberedande gymnasieprogram är prognosunderlaget inte nedbrutet på specifika programinriktningar. Vi kan därför endast ge en generell bild av framtidssituationen för personer med en studieförberedande gymnasieutbildning. Inom utbildningsområdet samhällsvetenskap, juridik och handel ingår bland annat ekonomi- och samhällsprogrammet bland de högskoleförberedande programmen.

Under prognosperioden förväntas både tillgången och efterfrågan på personer med en högskoleförberedande utbildning att öka. Efterfrågeökningen förväntas att uppgå till 6,5 procent och tillgångsökningen till 16,9 procent. Att efterfrågan ökar snabbare än tillgången innebär i detta fall att det råder en betydande överskottsrisk för utbildningsinriktningen i Hallands län 2035. En orsak till att efterfrågeutvecklingen på gruppen förväntas vara förhållandevis svag är att utbildningsväxlingen förväntas leda till att gymnasialt utbildade inom de olika programinriktningarna kommer att ersättas med eftergymnasialt utbildade.

6.4.1 Detaljerat prognosresultat för respektive utbildning