Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.
Cosmicproffs med 12 års erfarenhet flyttade till Halmstad
Att Region Halland skulle införa Cosmic gjorde det lättare för Alem Muharemovic att ta beslutet att flytta till Halmstad efter 12 års erfarenhet av Cosmic i Region Jönköping.
”I Jönköping var jag Cosmicproffs på mitt jobb som vårdadministratör och enhetschef och det var en trygghet som underlättade mitt beslut att flytta till Halmstad och Region Halland” säger Alem Muharemovic, avdelningschef på Hörselmottagningen.
”Jag var med när Cosmic infördes i Region Jönköping 2011 och när jag slutade 2023 hade Cosmic utvecklats jättemycket och det gick knappt att känna igen systemet. Man utvecklar Cosmic och med Cosmic får vi en växande funktionalitet, VAS har vi inte möjligheten att utveckla” säger Alem Muharemovic.
Alem Muharemovic tycker att Cosmic känns mer modernt (än VAS) och han beskriver Cosmic som ett mycket mer användarvänligt system med möjligheten till succesivt växande funktionalitet.
”Andra som inte jobbat i Cosmic är inkörda på två veckor, det är logiskt. Det kommer vara väldigt stora skillnader men jag känner mig trygg med att vi ganska snabbt kommer lära oss systemet, vi är ganska väl förberedda inför övergången. Medarbetare känner sig bekväma efter en vecka i Cosmic. Efter 1,5 år kan jag fortfarande inte VAS” säger Alem Muharemovic.
Enligt Alem Muharemovic är inte Cosmic begränsat och ger en väldigt god bild av patienten.
”Ett klick ger en ganska snabb bild på vem jag har framför mig” säger Alem Muharemovic. ”Patientöversikten ger en snabb uppfattning, en snabb vy med senaste anteckningar och diagnoser. Det finns väldigt många bra översikter, både som chef och som medarbetare. Man har sin egen översikt, kan spara sina patienter, se vad som är osignerat och ovidimerat, har lättare att bevaka en kollegas och som chef har man verksamhetsöversikt.”
En annan funktion Alem Muharemovic nämner som jättebra är meddelandefunktionen Messenger i Cosmic där patientuppgifter följer med när man skickar och där varje medarbetare och även kliniker har eget messengerkonto.
”Jag ser ganska många förändrade arbetssätt som till exempel hur man lägger schema, hur man dokumenterar och bedömer remisser. I Cosmic kan man filtrera på remisser och påminna om att bedöma remisser, alla är samlade på ett bra sätt” säger Alem Muharemovic.
”Jag är väldigt positivt inställd till förändringen och ser fram emot införandet av Cosmic” säger Alem Muharemovic och avslutar ”Initialt kommer det bli tufft för alla medarbetare, med en ny vy för alla, men ganska snabbt kommer vi lära oss systemet och ha stora fördelar av att arbeta i Cosmic jämfört med VAS.”

Alem Muharemovic, avdelningschef Hörselmottagningen