Så fungerar IT-supporten i sommar – viktiga tips för dig
Under sommaren går vår IT-support in i ”semesterläge” vilket innebär en lägre bemanning. Här har vi samlat de viktigaste tipsen och länkarna för att underlätta för dig som jobbar.
Från och med vecka 29 till och med vecka 32 kommer vi på IT-supporten att ha lägre bemanning. Det innebär bland annat begränsad support på plats, till exempel på våra sjukhus. Du når oss dock som vanligt via telefon eller genom att lägga ett ärende.
Förändringsstopp i våra system i sommar
Sommaren innebär också att vi går in i ett så kallat förändringsstopp från vecka 26 till och med vecka 32. Det betyder att inga större förändringar i våra IT-system eller verksamhetskritiska miljöer genomförs under perioden, för att minska risken för störningar när bemanningen är lägre.
Vad det innebär för Cosmic
Under juni startade KIP i drift upp. Detta innebär att vi i Halland nu har möjlighet att själva konfigurera vårdtjänster, schemamarkerare och webbtidbok i Cosmic. KIP genomför ärenden som är godkända av experterna inom respektive område. Under sommaren förändringsstopp (vecka 26—32) kommer Halland fortsatt att konfigurera dessa typer av ärenden. Men nya ärenden kommer inte kunna godkännas under veckorna 29–33 på grund av expertfunktionernas ledigheter.
Behörigheter
Behörighetsärenden hanteras löpande av Cambio, innefattas inte av förändringstoppet.
Undvik bli lurad i sommar!
Just nu ser vi en ökning av phishingförsök, särskilt via e-post. Det kan handla om mejl där någon utger sig för att vara en kollega, chef eller annan kontakt, och ber dig klicka på en länk, öppna en bilaga eller dela känslig information. Phishingförsök blir ofta mer frekventa under sommarperioden, så hjälp oss hålla säkerhetsmedvetandet högt även när tempot sänks.
Tänk på följande:
- Kontrollera alltid avsändaradressen – ser den legitim ut?
- Fundera över om du faktiskt förväntar dig att få till exempel en fil eller länk skickad till dig.
- Klicka inte på länkar eller bilagor du är osäker på.
Vanliga frågor inför sommaren
Se gärna även vår FAQ för vanliga frågor och svar:
FAQ - vanliga frågor och svar (HelpHub) Länk till annan webbplats.