Så fungerar IT-supporten i sommar – viktiga tips för dig

Under sommaren går vår IT-support in i ”semesterläge” vilket innebär en lägre bemanning. Här har vi samlat de viktigaste tipsen och länkarna för att underlätta för dig som jobbar.

Publicerad: 2025-06-27

Från och med vecka 29 till och med vecka 32 kommer vi på IT-supporten att ha lägre bemanning. Det innebär bland annat begränsad support på plats, till exempel på våra sjukhus. Du når oss dock som vanligt via telefon eller genom att lägga ett ärende.

Förändringsstopp i våra system i sommar

Sommaren innebär också att vi går in i ett så kallat förändringsstopp från vecka 26 till och med vecka 32. Det betyder att inga större förändringar i våra IT-system eller verksamhetskritiska miljöer genomförs under perioden, för att minska risken för störningar när bemanningen är lägre.

Vad det innebär för Cosmic

Under juni startade KIP i drift upp. Detta innebär att vi i Halland nu har möjlighet att själva konfigurera vårdtjänster, schemamarkerare och webbtidbok i Cosmic. KIP genomför ärenden som är godkända av experterna inom respektive område. Under sommaren förändringsstopp (vecka 26—32) kommer Halland fortsatt att konfigurera dessa typer av ärenden. Men nya ärenden kommer inte kunna godkännas under veckorna 29–33 på grund av expertfunktionernas ledigheter.

Behörigheter

Behörighetsärenden hanteras löpande av Cambio, innefattas inte av förändringstoppet.

Undvik bli lurad i sommar!

Just nu ser vi en ökning av phishingförsök, särskilt via e-post. Det kan handla om mejl där någon utger sig för att vara en kollega, chef eller annan kontakt, och ber dig klicka på en länk, öppna en bilaga eller dela känslig information. Phishingförsök blir ofta mer frekventa under sommarperioden, så hjälp oss hålla säkerhetsmedvetandet högt även när tempot sänks.

Tänk på följande:

  • Kontrollera alltid avsändaradressen – ser den legitim ut?
  • Fundera över om du faktiskt förväntar dig att få till exempel en fil eller länk skickad till dig.
  • Klicka inte på länkar eller bilagor du är osäker på.

Vanliga frågor inför sommaren

Vi önskar att du som användare ser över dina IT-ärenden innan ledighet, och kontaktar oss om du behöver få beställaren ändrad till en kollega eller annan lämplig kontaktperson.

Som slutanvändare kan du inte själv ändra beställare i ett ärende, det kräver en handpåläggning från supporten. Därför är ett gott samarbete mellan er och oss extra viktigt under sommaren.

Vi vill också uppmana dig att undvika att skapa nya ärenden precis innan din egen semester. Be i stället en kollega driva frågan om du vet att du själv kommer vara otillgänglig. Det blir annars svårt för oss att hantera ärendet om vi inte får möjlighet till återkoppling eller för kompletterande information, något som ofta behövs för att kunna lösa det på ett effektivt sätt.

Cosmicwebben har svar på din fråga, se Behörigheter. Under sidan hittar du även andra rutiner och manualer som är kopplade till just Cosmic. Fråga gärna Ai-Assistenten om hjälp också!

Region Hallands AI-portal Länk till annan webbplats.

Vi brukar få en del frågor om lösenord under semesterperioderna och vill därför passa på att påminna om Region Hallands lösenordspolicy. Den innebär bland annat att vanliga fraser, namn eller kända uttryck inte är godtagbara som lösenord. Policyn är en viktig del i arbetet med att stärka informationssäkerheten, och bygger på rekommendationer från Internetstiftelsen och The National Institute of Standards and Technology (NIST).

Mer information kring policyn och hur ett lösenord kan se ut hittar du på intranätet:

Lösenord (Region Halland Intranät) Länk till annan webbplats.

Att ändra sitt lösenord kan man göra på lite olika sätt, om du har en tjänstemobil kan du göra det själv via Microsoft Online:

Ändra lösenord (Microsoft Online) Länk till annan webbplats.

Guide för hur du återställer lösenord hittar du i Självstudier:

Återställning av lösenord (HelpHub) Länk till annan webbplats.

Om du inte har en tjänstemobil kan du alltid vända dig till din lokala HAK-uppdaterare som du enklast hittar via Hitta - Region Halland Länk till annan webbplats. där ansvarig kataloguppdaterare visas när man öppnar detaljsidan för den person eller enhet du sökt fram.

Det finns även förvaltningsansvariga som går att hitta via Förvaltningsansvariga Hallandskatalogen (Vårdgivarwebben) Länk till annan webbplats. men försök först att nå din lokala HAK-uppdaterare

Ja, det rekommenderas starkt att du ställer in autosvar (out of office-meddelande) i din e-post innan du går på semester. Det informerar både kollegor och externa kontakter om att du är otillgänglig samt vem de kan kontakta istället. Du kan enkelt aktivera autosvar i Outlook, både i klienten och webbklienten, under inställningarna för “Autosvar” (se Inställningar för autosvar Länk till annan webbplats. )

Se gärna även vår FAQ för vanliga frågor och svar:

FAQ - vanliga frågor och svar (HelpHub) Länk till annan webbplats.