Årets medarbetare 2019: Karin Nilsson

Problemlösning. Det är drivkraften för IT-medicinsk sekreteraren Karin Nilsson. Inga frågetecken är för små eller för stora för att hon ska tas sig an dem med liv och lust. I dagarna har hon officiellt blivit digital samordnare – och Årets medarbetare i Region Halland 2019.

Karin Nilsson – Årets medarbetare 2019

När Karin Nilsson började arbetade som läkarsekreterare 2004 på Öron-, näsa-, halskliniken i Halmstad var det fortfarande pappersjournaler som gällde och till enstaka blanketter fick skrivmaskinen plockas fram. Digitalisering inom hälso- och sjukvården hade precis börjat och Karin var inte sen att h䬬nga på i utvecklingen.
– Jag och en kollega fick lite IT-tid i våra tjänster och sedan har det bara eskalerat, säger Karin. Till en början handlade det om att ha koll på datorparken och skapa en hemsida på Lina (för de som minns ”henne”).
– Jag har varit med i införandet av VAS (datajournalen) och andra IT-system som följt därefter.

Utveckling? Nu, femton år senare, hänger hon inte bara med utan är i högsta grad delaktig i utvecklingen med patienten i fokus.
– Vi har ju jobbat i flera år nu med digitalisering av kliniken och personalen är väldigt positiv och med på tåget, säger Karin. Det är skälet till att vi ligger i framkant.
Fokus de senaste åren har varit på e-hälsa, som exempelvis e-tjänster på 1177 och webbtidbokning – att göra patienten delaktig.
– Det har varit och är en väldigt spännande resa med e-hälsa.
Ledningen har också varit viktig för utvecklingen och har gett Karin förtroende så att hon har kunnat utvecklas. Sedan ett par år tillbaka är hon själv en del av klinikledningen och bidrar med sitt engagemang och kunnande – framförallt när det gäller digitaliseringen.
– Jag har inte haft som målbild att hamna här utan det har lite blivit så, säger Karin, som i botten är undersköterska och läkarsekreterare men saknar formell teknikutbildning – förutom datorkörkort – förstås.

Exempel? Videotolk är ett digitaliseringsprojekt som Karin och kliniken nyligen varit inblandad i, eller som Karin uttrycker det, pilotat. Regionen hade ett tolkavtal som var på väg att löpa ut. Det var många olika leverantörer och mycket administration kring hanteringen. Det handlar om teknik, men även om flöden för att få det att fungera väl.
– Nu är det bara en aktör där vi kan boka allt – telefontolk, videotolk och platstolk, säger Karin. Det är bra för patienterna, regionen sparar pengar och sedan är det bra för miljön också eftersom tolkarna inte behöver köra.
Utmaningen nu är att vi alla måste ändra arbetssätt och boka mindre platstolk och mer telefon- och videotolk.

Visionär? Karin beskrivs som en visionär av de som nominerat henne. Själv ser hon sig mer som en kugge i maskineriet.
– Om de jag jobbar tillsammans med har idéer och engagemang så dras jag med i det, säger Karin. Om jag känner att jag kan bidra så känns det givande att fortsätta. Om det sedan dyker upp problem som behöver lösas, så…
I sin nya funktion som digital samordnare hoppas hon fortsatt få utveckla och digitalisera, tillsammans med andra före detta IT-samordnare som numera blivit digitala samordnare.

Trial and error? Finns det en manual att läsa så läser hon den – men Karin har lärt sig att också testa i verkligheten, teori och praktik är sällan samma sak. Pedagogik är en viktig del i hennes jobb. Att förklara och skapa rutiner/lathundar som är lätta att förstå är något Karin känner att hon är bra på.
– Det är roligt att kunna göra mina kollegors vardag lite enklare med lite tips och trix, säger Karin.

Fritid? Privat bor Karin med sin man på landet utanför Veinge och har vuxna barn som inte bor hemma längre. För avkoppling och återhämtning kan det bli gammaldans eller att bara vara hemma utomhus i naturen. På sommaren är det husvagn som gäller.

Motivering? Så här skrev hennes chefer och kollegor när de föreslog Karin till årets medarbetare: För att möta framtidens utmaningar inom vården behöver vi ha medarbetare som ser de möjligheter som digitaliseringen bjuder men också har kraft, vision och initiativ att tillsammans med ledningen driva förändringen och utvecklingen i rätt riktning. Karin har alla dessa egenskaper och är välförtjänst av att få titulera sig som årets medarbetare 2019 för hennes stora insatser för regionen.
Regionstyrelsens arbetsutskott köpte förslaget och utsåg Karin Nilsson till Årets medarbetare 2019.

Senast ändrad: