Direkt till innehållet

Vanliga frågor om sommarvikariat

Hur går rekryteringsprocessen till?

När du skickar in din ansökan hanteras den löpande. I ansökningsformuläret önskar vi att du besvarar de frågor som finns, inkluderar personligt brev och ett CV där du beskriver dina tidigare arbetslivserfarenheter. Har du gjort praktik kan du inkludera detta, samt bifoga intyg från utbildningar, legitimation eller examensbevis. Om du ännu inte har examen, bifoga LADOK-utdrag från de kurser du läst.

Vi säkerställer att de kompletterande dokument du bifogat är giltiga och att du är behörig yrkesutövare (gäller vårdyrken).

Om din ansökan saknar något kan vi komma att be dig att göra en komplettering.

Därefter består rekryteringsprocessen av telefonintervjuer, digital eller fysisk intervju beroende på omständigheterna. Referenstagning kommer också genomföras.

Om du blir aktuell för anställning som skötare inom psykiatrin kommer vi att begära ett utdrag från Polisens belastningsregister.

Är svenska ett krav?

Beroende på tjänst. För att säkerställa en god och säker kommunikation med kollegor, patienter och övriga kontakter ställer vi krav på goda kunskaper i det svenska språket i tal som skrift. Ta gärna kontakt med personen som står som ansvarig för rekryteringen via telefon för att få mer information.

Är körkort ett krav?

Beroende på tjänst. I vissa fall kan tjänsten kräva att man har körkort och då finns tillgång till poolbil.

Vad behöver jag ha för erfarenhet?

Beroende på tjänst. Kolla in kravprofilen i specifik annons. Vi ser det som väldigt positivt om du är en person som vill leverera god service och ett bra samarbete med kollegor – detta för våra patienter och invånare i Halland.

Finns möjlighet till fast tjänst efter sommarvikariatet?

Får du ett sommarvikariat hos oss får du en bra start på den erfarenhet som ofta krävs vid längre tjänster. Är du intresserad av att fortsätta arbeta för Region Halland efter sommaren så ha gärna en öppen dialog med din chef.

Kan jag kontakta chefen direkt?

Vi ser gärna att första kontakt sker med ansvarig för rekryteringsprocessen. Kontaktuppgifter finns i annonsen. Har du allmänna frågor kring rekryteringsprocessen får du gärna kontakta Rekryteringsteamet på 0733-060028 eller via rekrytering@regionhalland.se

Jag hittar inga kontaktuppgifter på er hemsida?

Vi ser gärna att första kontakt sker med ansvarig för rekryteringsprocessen. Kontaktuppgifter finns i annonsen. Har du allmänna frågor kring rekryteringsprocessen får du gärna kontakta Rekryteringsteamet på 0733-060028 eller via rekrytering@regionhalland.se

Jag kan bara jobba enstaka veckor, kan jag ändå söka arbete?

Det är viktigt att du kan arbeta när verksamheten har behov och det ser lite olika ut. Störst chans till arbete får du om du kan vara flexibel och arbeta en längre sammanhängande period. Tydliggör gärna i din ansökan när du kan jobba.

Jag har sökt en tjänst, när får jag svar?

Vi har som ambition att kunna ge dig svar så snabbt som möjligt, har du specifika frågor ta gärna kontakt med ansvarig för rekryteringsprocessen. Du kommer få svar oavsett om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte.

Kan jag söka flera tjänster samtidigt?

Sök gärna de tjänster som du är intresserad av. Det kan bli svårt att ha flera tjänster samtidigt då våra sommarvikariat oftast är på 100% och pågår under samma period.

Vad är skillnaden på sommarvikariat och Framtidskraft?

Framtidskraft är för personer mellan 16 år och 19 år, en bra första arbetslivserfarenhet. Du jobbar totalt 120-160 timmar under tre till sex veckor, beroende på verksamhet. Läs mer på sidan Framtidskraft

Våra sommarvikariat kräver att du är 18 år och det är vikariat för tjänster som finns i verksamheten för att möjliggöra för våra medarbetare att få semester.

Vad får jag för lön?

Lönen är baserad på din erfarenhet och/eller din utbildning och är individuell. Lönedialog sker i samband med erbjudande av tjänst.

Kommer jag att arbeta natt, kväll och helg?

Beroende på tjänst. Vissa av våra verksamheter har dygnet-runt verksamhet vilket kräver att du arbetar obekväma arbetstider. Arbetar du obekväma arbetstider får du enligt vårt avtal också ersättning för detta.

Hur gör jag för att ändra något i min ansökan?

Alla ansökningar hanteras i rekryteringssystemet Varbi. För att redigera din ansökan loggar du in i Varbi där du skickade in din ansökan och gör uppdateringar eller tillägg. Notera att det endast är du själv som har behörighet att uppdatera din ansökan.

Logga in i Varbi

Fler frågor?

Skicka din fråga till rekrytering@regionhalland.se

Senast ändrad: