Att vara AT-läkare i Region Halland

Sveriges Yngre läkares förening (SYLF) genomför årligen en ranking bland AT-läkarna där dessa får betygsätta sin nuvarande arbetsplats utifrån en rad kriterier. Hallands sjukhus Varberg och Halmstad hamnade på första respektive andra plats i rankingen under 2022.

Attraktiv arbetsplats­­­­

Hallands sjukhus har uppdraget att ansvara för AT i Halland. Organisatoriskt är verksamheten uppdelad i norr och söder, vilket innebär att det finns en enhet vid Hallands sjukhus Varberg och en enhet vid Hallands sjukhus Halmstad. I dagsläget har Hallands sjukhus ett hundratal AT-läkare. Tjänstgöringen är 21 månader om omfattar placeringar även inom Närsjukvården och Psykiatrin i Halland.

Några AT-röster

Hur är det att vara AT-läkare i Region Halland? Så här svarar fem AT-läkare som tjänstgör inom Hallands sjukhus, Närsjukvården samt Psykiatrin Halland:

Malin, AT-läkare, Röntgenmottagningen Hallands sjukhus Varberg

Det är bra på många sätt att vara AT-läkare inom regionen. Vi har en bra chef som är lyhörd och flexibel. Vi har gott stöd och alltid någon att fråga om det skulle vara något.

Henrik, AT-läkare, Ortopedimottagningen Hallands sjukhus Varberg

Jag förstår att man hamnar högt på rankningen för att det har varit superbra så här långt. Det är en väldig god stämning generellt, både inom läkargruppen men även andra yrkeskategorier. Vi har fått en bra introduktion och har även vänliga och hjälpsamma handledare.

Maryam, Akutmottagningen, Hallands sjukhus Varberg

Man får mycket hjälp och stöd, samtidigt som man får göra mycket själv. Det känns som att man satsar på att vi AT-läkare ska lära oss mycket.

Erik, Medicinkliniken Hallands sjukhus Halmstad

Överlag tycker jag att min AT-placering är fantastiskt. Det bästa är det kollegiala. Sjukhuset är stort nog för att allt ska finnas, men litet nog för att du ska blir vän och bekant med alla kollegor runt omkring dig. Du uppmuntras ofta till egna bedömningar och egna beslut, men handledningen finns alltid i närheten och i bakgrunden.

Karin, Psykiatrin Halmstad

Halmstad har en god gemenskap inom AT-gruppen, som är en mycket social och inkluderande grupp. De har många olika evenemang, så som AT Beach som är en beachvolleybollturnering för AT-läkare och underläkare i hela Sverige.

Sofia, Vallås vårdcentral, Halmstad

Det är en ganska liten organisation så det är väldigt lätt att prata med till exempel vår AT-chef, om det är någonting man skulle vilja ändra eller åtgärda. Det i kombination med de utbildningsdagarna som vi har varje vecka uppskattar jag verkligen.

Läs mer om AT i Region Halland

Senast ändrad: