Jessica berättar om programmet Morgondagens ledare

Den som arbetar hos i Region Halland och vill utvecklas mot en framtida chefsroll har möjlighet att söka till programmet Morgondagens ledare. En av dem som valt att göra det är Jessica som är biträdande avdelningschef Intensivvårdsavdelningen i Halmstad.

Vad fick dig att vilja söka till morgondagens ledare?

Jag tänkte att det kommer ge mig en bra grund för att senare kunna söka en chefstjänst. Jag har även tidigare kollegor som har gått Morgondagens ledare och som berättade att utbildningen var väldigt givande. Flera av dem jobbar idag som chefer.

Har du vetat länge att du vill arbeta som chef? I så fall, vad är det som lockar?

Jag har länge vetat att jag vill jobba med människor och ledarskapet har alltid intresserat mig, så planen på att bli chef har funnits länge. Det som lockar med chefsyrket är att få vara med och utveckla och leda en verksamhet och personerna som jobbar där. Det är inspirerande att få vara med och se medarbetare utvecklas i sin yrkesroll och som person och förhoppningsvis få vara en del av den resan.

Känner du att du fått verktyg från morgondagens ledare som du har haft användning av?

Morgondagens ledare är en bra utbildning som blandar teoretisk kunskap om ledarskap/hur det är att vara chef med mycket övningar där man lär känna sig själv och sin ledarskapsstil. Verktyg jag har fått med mig från utbildningen en förståelse för hur gruppdynamik fungerar och jag har lärt känna mig själv i ledarskapsrollen.

* Fakta om morgondagens ledare: Morgondagens ledare är ett samverkansprogram mellan Halmstads kommun, Laholms kommun, Varbergs kommun, Falkenbergs kommun, Hyltes kommun samt Region Halland. Programmet riktar sig till potentiella chefer hos oss. Du hittar mer information om programmet på sidan: Morgondagens ledare

Senast ändrad: