Logopeden Petter delar med sig av sina tankar om yrket

Att jobba som logoped ger många valmöjligheter och stor variation i arbetslivet, tycker Petter Åström, logoped på Hallands sjukhus. Här delar han med sig om sina tankar om yrket.

Petter

Hej Petter! Hur blev du logoped, vad ledde dig till det yrket?

– Jag pluggade till psykolog i tre år, men gjorde uppehåll och läste andra kurser bland annat inom lingvistik. Då väcktes tankarna på logopedin. Jag har tidigare jobbat i hemtjänsten så att arbeta inom vården kändes inte främmande.
– Logopedutbildningen är bred, man får med sig mycket och det finns olika ingångar, till exempel röst, språk eller funktionsnedsättningar. Ett riktigt bra yrke om man vill jobba med människor i alla åldrar!
– Från psykologin fick jag också med mig en hel del användbart inom bemötande, att knyta relationer och att jobba terapeutiskt. Det har varit hjälpsamt framför allt i kontakter med barnen.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

– En vanlig dag typ möter jag runt fem patienter, vissa av dem digitalt. Jag jobbar mest med barn, tal och språksvårigheter. Ibland gör jag dyslexiutredningar.
– Vårt uppdrag kommer från föräldrarna, och ibland har vi även samverkan med förskolan. En stor del av jobbet är att handleda föräldrar om hur de ska hjälpa sitt barn, hur de kan jobba på hemmaplan. Det samarbetet är extra viktigt när det handlar om barn med neuropsykiatriska svårigheter.

Brukar ni uppnå önskat resultat?

– Ja och nej. Både föräldrarna och jag själv har ofta höga förväntningar och förhoppningar eftersom behoven kan vara stora. Vi ser sällan snabba resultat, man måste ha tålamod med processen. På sikt når vi fram men det brukar ta längre tid än vi först tror. Det beror mycket på vad barnet har för svårigheter, och hur mycket man övar hemma.

Finns det några särskilda tillfällen eller något område inom logopedin som engagerar lite extra?

– När man ser konkreta framsteg vid uppföljningen – det är en väldig glädje! Vi gör alltid först en bedömning och sedan en plan. Därefter är det ofta ett uppehåll innan vi ses igen. Att då se ett resultat är fantastiskt, jag blir berörd av hur stolta barn kan bli över att klara något nytt.
– Jag har ett stort språkintresse och gillar språkliga utredningar och att analysera språk. Att fundera ut planen är spännande! Utbilda och informera är också kul, och kontakterna med föräldrarna är en intressant pedagogisk uppgift. Det är känns så bra när samarbetet fungerar.

Vilka egenskaper är viktigast att ha som logoped?

– Nyfikenhet är värdefullt, och att man är intresserad av att jobba med människor. Jobbar man med barn är det viktigt att kunna vara lekfull.

Vad är de största utmaningarna i vardagen som logoped?

– Att få tiden att räcka till. Särskilt i de fall man behöver samverka med andra aktörer och hitta extra tid för olika forum. Det är också svårt om man inte delar föräldrarnas bild, vi måste ju hitta en samsyn att bygga vidare på. Men orsaken till svårigheterna kan vara känsligt att prata om.
– Det är också omöjligt att kunna allt. Kunskapsutveckling pågår hela tiden och man hinner inte uppdatera sig om allt nytt. Där måste man vara snäll mot sig själv.

Hur upplever du arbetsplatsen Halland sjukhus?

– En bra sak med Hallands sjukhus är att man kan man jobba med varierade områden, och det finns möjligheter att byta inriktning.
– Jag gillar att jobba på en logopedimottagning, här är den samlade kunskapen stor och man kan ta hjälp av varandra. Logopedin är både välfungerande och utbyggd här. Även om man självklart vill ha mer tid och resurser så har vi förutsättningar att göra ett bra jobb. Det är också kul att ha ännu fler kollegor på de andra orterna i regionen, det ger ett ännu större kompetensutbyte.

Om Petter

Ålder: 32 år
Bor: Majorna Göteborg, är från Örebro ursprungligen
Familj: Sambon Clara
Yrkesliv: Färdigutbildad logoped 2021, fick då jobb på Hallands sjukhus Varberg. Utgår från Kungsbacka sedan hösten 2022.
Fritid: Löpning, tävlar i medel- och långdistanslöpning. Kollar fotboll, läser och gillar quiz.
Egenskaper: Lugn, förtroendeingivande, har tålamod och humor – det är viktigt på jobbet!
Framtiden: Skulle gärna föreläsa och jobba med utbildning. Privat drömmer jag om att springa milen under 33 minuter.

Hör Petter berätta mer om sitt arbete:

Senast ändrad: