Sjuksköterskorna Elin och Therese valde rätt

Therese och Elin är båda sjuksköterskor på medicinkliniken i Varberg. För Therese gick vägen till yrket via ett sommarjobb på sjukhuset som gav mersmak, medan Elin följde en längtan att hjälpa människor och göra skillnad.

Både kände direkt att de hamnat rätt i sjuksköterskeyrket. Men jobbet är inte riktigt som de föreställde sig.
– Det är mycket bredare än vad jag trodde innan jag utbildade mig, säger Therese. Det finns så många möjligheter att utvecklas, både som person och i yrkesrollen.
– Man lär sig något nytt hela tiden, säger Elin. Inom medicin finns en otrolig variation av patientgrupper och diagnoser, men också nya behandlingsmetoder. I dagens samhälle kan man leva mycket längre med fler sjukdomar och diagnoser med hjälp av mediciner.

Ingen dag är den andra lik när man är sjuksköterska. En vanlig dag kan bestå av avrapportering från nattpersonal, att förbereda och administrera läkemedel, ronda med läkare, och självklart att se till att patienten får den omvårdnad som behövs. Det kommer nya utmaningar dagligen och det är just det som är så roligt, tycker både Therese och Elin.

Ett äkta intresse

En stor del av arbetet är att kommunicera med olika kontakter kring patienten, ofta ett helt team; samordnare, fysioterapeut, arbetsterapeut, dietist, kommunsköterska och givetvis anhöriga. Bra vård på sjukhuset är viktigt men också att det fungerar i hemmet vid hemgång.
– Att se och känna att patienten blir bättre och starkare under vårdtiden ger en extra härlig känsla som sjuksköterska, berättar Therese. Jag vill kunna pussla ihop dagarna så att patienten får så bra vård som möjligt och har möjlighet att vara med och bestämma.

Som sjuksköterska är det viktigt att vara lyhörd, menar Elin. Det kräver öppenhet, men också ödmjukhet.
– Det behöver finnas ett äkta intresse och en vilja att utvecklas.
Therese poängterar förmågan att se helheten och kunna erbjuda god vård med patienten i fokus.
– Något som gör mig till en bra sjuksköterska är att jag kan behålla ett inre lugn en fullspäckad dag på jobbet.

Samarbete över hela sjukhuset

Arbetsmiljön kan ibland vara en utmaning. Om patienterna är multisjuka och kräver mycket tid och omvårdnad, blir arbetsbelastningen tyngre. Det ställer krav på samarbetsförmågan och ökar stressen.
– Att finnas tillhands för alla som behöver en, både patienter och anhöriga, är nog den största utmaningen, tycker Elin.

Men båda trivs ändå väldigt bra, både i yrkesrollen och på Hallands sjukhus.
– Det bästa är att det finns kompetenta kollegor både inom och utanför avdelningen, säger Therese. Det är ett fint samarbete över hela sjukhuset och det känns tryggt att alltid ha någon att vända sig till vid frågor.
Positivt är också jobbmöjligheterna på Hallands sjukhus, menar Elin.
– Det finns ett stort utbud av specialiteter och möjligheter att utvecklas i sin yrkesroll.

Fakta om…

Therese Ljungblad
Ålder: Fyller 30 i år
Bor: Kungsäter