”De gröna branscherna är en stor del av omställningen till ett hållbart samhälle”
Emma Svensson är rättare på Munkagårdsgymnasiet i Tvååker, vilket innebär att hon är ansvarig för växtodlingen inom skoljordbruket. Hon är även instruktör för eleverna på naturbruksprogrammets lantbruksinriktning.
– Det finns många utmaningar och möjligheter i de gröna branscherna, som är en stor del av den gröna omställningen. Mat och material ska komma från den gröna sektorn på ett hållbart sätt, och på Munkagårdsgymnasiet får jag inspirera framtidens branschfolk att tänka kritiskt och våga pröva nya metoder, säger Emma Svensson.
Vad jobbar du med?
– Som instruktör jobbar jag främst med växtodling och maskiner i skoljordbruket, där jag lär eleverna praktiska moment. Jag träffar mest lantbrukselever, men ibland även elever från skogsbruk och djurvård. Skolans driftverksamhet inkluderar trädgård, växthus, park, djurhus med sällskapsdjur och exotiska djur samt lantbruk med mjölkkor, suggor och åkermark.
– På verkstad/växtodling är vi ett team på fem personer med olika specialiserade kunskaper, som service och reparationer. Vi arbetsfördelar utifrån våra kunskaper men hjälps åt med eleverna. Vi jobbar också nära lärarlaget på lantbruksinriktningen.
Hur kom det sig att du började jobba på Munkagårdsgymnasiet?
– Jag gick själv gymnasiet på Munkagård och jobbade sedan med mjölkkor. En tidigare instruktör föreslog att jag skulle söka ett vikariat, och nu har jag varit här i åtta år. Sedan min tid som elev på Munkagård har jag haft ett stort intresse för de gröna näringarna och engagerat mig både ideellt och via jobbet. De gröna näringarna är en stor del av folks vardag, genom matproduktion med mera, och det är något alla kommer i kontakt med dagligen utan att tänka på det. Jag har fått en förståelse för komplexiteten och att det finns många möjligheter men även utmaningar i branschen.
Hur ser en vanlig dag ut?
– Ingen dag är den andra lik. Jag börjar med en plan, men ofta blir det något annat. Jag och mina kollegor har elever med oss minst halva dagen, då eleverna gör olika praktiska moment ute i verksamheten. Resten av dagen jobbar jag på gården, eller med kontorsarbete. Det varierar beroende på säsong; på sommaren är det mycket arbete på åkrarna och med djur på bete, till exempel stängsling, medan vintern innebär mer arbete i verkstan och körövningar, som förbereder eleverna för att köra ute i fält senare.
– Skolan arbetar mycket med demokratifrågor och att motverka populism, ett led i det är att vi arbetar med internationella projekt. Vi vill få ut eleverna på praktik eller kurser utomlands och tar emot elever i utbyten. Jag jobbar med att söka pengar, administrera projekten och ha kontakt med personer på andra naturbruksskolor i Europa. Vi har bland annat ett stadigvarande utbyte med Island där tre elever åker till isländska gårdar och tre elever från Island kommer till oss.
Vad finns det för utmaningar i ditt jobb?
– Att få och behålla elevernas intresse och uppmärksamhet. De är oftast intresserade av den inriktning de har valt och är nyfikna, men har väldigt olika förkunskaper, och vi ska bidra till var och ens lärande. Vi följer eleverna under ett driftsår och det är spännande att se deras utveckling. Jag träffar eleverna mest under deras andra och tredje termin och förbereder dem för APL, arbetsplatsförlagt lärande eller praktik, som de sedan gör i olika företag.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Eleverna! I det praktiska arbetet är de ofta i sitt rätta element, och vi kan hamna i djupa diskussioner om lantbruk. Det är en viss gemenskap att vara så tätt knuten till en bransch, som också eleverna blir en del av. Man har mycket gemensamt att diskutera, prata och skoja om. Ofta träffar jag på dem i olika branschsammanhang efter att de har slutat – det är också häftigt.
Vad har du lärt dig av att jobba som instruktör?
– Vikten av tålamod! Ibland får jag ta några djupa andetag och tänka att ”vi är här för att lära oss”. Varje person måste få ta sin tid, till sist kommer de att förstå och det kommer att lösa sig!
Vad är det som driver dig?
– Mitt intresse för de gröna näringarna och deras betydelse för en hållbar framtid driver mig. Jag ser att de är en nyckel för att vi ska klara den gröna omställningen och vill influera eleverna att tänka kritiskt och våga pröva nya metoder för att göra branschen mer klimatsmart och hållbar. Och då även socialt hållbar. Det är en hårt pressad bransch, men jag hoppas att den utvecklas så att folk orkar och vill arbeta med den även i framtiden. Jag vill att fler ska förstå hur viktiga branscher jord, skog och trädgård är!
Hur ser du på Munkagårdsgymnasiet som arbetsplats?
– Munkagård är en fantastisk arbetsplats med ett otroligt engagemang bland kollegorna. Det är mer än en skola och alla gör mer än vad som står i arbetsbeskrivningen. Allt från boendepersonal och coacher som stöttar eleverna och alla extra aktiviteter vi gör; som att vara en FN-skola och jobba med de globala målen, det internationella arbetet och att vi tar med eleverna på branschträffar, studiebesök och tävlingar. Allt det skapar en stark samhörighet, och det är kul att jobba ihop för både elever och personal. Jag har väldigt engagerade kollegor – då är det roligt att jobba!
Emma Svensson
Bor: Falkenberg
Ålder: 29 år
Fritid: Odlar grönsaker och snittblommor. Umgås med vänner och familj.
Är riktigt bra på: Struktur, men dålig på stress. Jag gillar ordning och reda. Jag är också bra på att baka kanelbullar!
Undviker: Fåglar.
Vill lära mig: Att bli händig. Det finns utvecklingspotential!
Reser helst till: Jag reser gärna tillbaka till Australien, där jag var och jobbade en vinter.
Blir inspirerad av: Personer som kan mycket men som ändå är ödmjuka, har humor och kan skämta. Som inte tar sig själva på så stort allvar och har glimten i ögat.
Är du intresserad av att jobba inom Kultur och skola i Region Halland? Läs mer: Kultur och skola
Senast ändrad: