Filmkurs för tjejer och icke-binära 14–22 år

Vill du göra film i sommar? Är du mellan 14 och 22 år? Då är du hjärtligt välkommen till en veckas filmskapande!

Tillsammans med andra lär du dig utveckla en filmidé, spela in och redigera film. Erfarna filmare och filmpedagoger går igenom filmhantverkets grunder: regi, skådespeleri, manus, foto, ljus, ljud och redigering. Inga förkunskaper krävs, du lär dig på plats!

Vi jobbar med professionell filmutrustning och redigering i fantastiska filmlokaler på Katrinebergs folkhögskola i Vessigebro, utanför Falkenberg.

• Start söndagen 23 juni kl. 10.30
  • Avslutning fredagen 28 juni kl. 15.00 med filmvisning

Under hela kursen övernattar deltagarna på Katrinebergs folkhögskola.

Kursavgift

Bor du i Halland, Västra Götaland, Region Skåne, Region Jönköpings län, Regionerna Kronoberg, Blekinge och Kalmar län så är avgiften 2300 kr. Bor du i annan region kostar det 4300 kr, men du kan söka stöd från ditt regionala filmresurscentrum.

Avgiften inkluderar boende och mat. Betalning sker via faktura efter avslutad kurs.

Du som är upp till 18 år kan också söka ekonomiskt stöd för deltagande hos Majblomman, läs mer på majblomman.se.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 1 maj, men vänta inte med att anmäla dig då kursen är väldigt populär. Det finns 16 platser och platserna fördelas mellan de sydsvenska regionerna. Besked lämnas efter 1 maj.

Får du förhinder efter ansökan vänligen kontakta oss omgående så att din köplats kan gå till annan sökande. Om du blir erbjuden en plats och tackar ja är anmälan bindande.

Ansök till filmkursen här

Mer information

Vill du veta mer, kontakta Annika Westerhult, tel. 073-306 00 36, e-post: annika.westerhult@regionhalland.se

Filmkurs för tjejer och icke-binära arrangeras av Kultur i Halland – Film och filmresurscentrum i samarbete med Katrinebergs folkhögskola, FilmCloud och Regionsamverkan Sydsverige.

Filmkursen har en sida på Facebook

Senast ändrad:

Mer information

Kategori: Film och rörlig bild

Tid: Söndag 23 juni kl. 10.30–fredag 28 juni kl. 15.00

Plats:

Filmhuset på Katrinebergs folkhögskola i Vessigebro, utanför Falkenberg.

Sista anmälningsdag: 2024-05-01

Målgrupp: Tjejer och icke-binära mellan 14 och 22 år.

Entré:

Avgiften är 2300 kr för dig som bor i Halland, Västra Götaland, Region Skåne, Region Jönköpings län, Region Kronoberg, Region Blekinge eller Region Kalmar län. Bor du i annan region kostar det 4300 kr. Avgiften inkluderar boende och mat.