Gestaltad livsmiljö från offentlig konst till samhällsplanering

Är du nyfiken på hur arbetet med gestaltad livsmiljö kan gå till i praktiken? Möt tjänstemän, arkitekter, konstnärer, politiker och forskare och få en unik inblick i deras metoder och arbetssätt.

Webbinarierna arrangeras genom ett interregionalt samarbete och ger dig insikter i hur olika aspekter av gestaltad livsmiljö påverkar och kan bidra till att lösa samhällets utmaningar.

Ditt skrot, vår skatt – kreativ återanvändning från Åre kommun

24 augusti

Designer Linda Kalkan och kommunikatör/inredare Lisa Törner är skaparna bakom Återbruket i Åre kommun och driver företaget Studio Freebirds. De förvandlar skräp till potential och skapar unika miljöer och produkter med återvunnet material. Deras kreativa mod visas genom visuella exempel.

Konsten som en del av ekosystemet – konstens möjligheter för landsbygdsutveckling

28 september

Malin Lindmark Vrijman, medgrundare av Kultivator på Öland, delar sin erfarenhet kring utvecklingen och gestaltningen av platser och byar. Deras praktik kombinerar småskaligt jord- och skogsbruk med konstprojekt samt internationell residensverksamhet.

Sogevegen om Nutheim – nedslag i Norge från ett konst, arkitektur och landskapsprojekt

19 oktober

Tone Telnes, landskapsarkitekt och projektutvecklare, tillsammans med projektledaren Monica Sølyst, delar sina erfarenheter från arbetet med projektet Sogevegen om Nutheim. Sogevegen är en bil- och cykelväg i bygderna Hjartdal, Svartdal och Flatdal i Telemark, Norge som gestaltats genom arkitektur och samtidskonst som berättar om bygdens historia och kultur.

BY2030 – att skapa hållbara, attraktiva och levande livsmiljöer utanför staden

23 november

Camilla Ottosson, kulturgeograf, och Eva Haraldsson, arkitekt från Region Kronoberg, driver BY2030-initiativet. Tillsammans med olika aktörer vill de skapa attraktiva och hållbara livsmiljöer utanför staden.

Kultur och idrott i fin förening på Knivsta Centrum för idrott och kultur

14 december

Jon Hulander, kulturstrateg på Knivsta kommun berättar om konsten på CIK. Huset som invigdes 2019 rymmer sporthall, ishall, scenkonstlokal och rum för skapande och föreningsliv. En bärande tanke för CIK och dess utformning var att förena idrott med kultur och skapa förutsättningar för intressanta krockar, synergier och möten som ger avtryck.

Emelie Lilja, Bild och form Dalarna
emelie.lilja@regiondalarna.se

Webbinarierna arrangeras i samarbete mellan Konst i Blekinge – Region Blekinge, Bild och form Dalarna – Region Dalarna, Designcentrum – Region Jämtland Härjedalen, Region Västmanland, Region Uppsala och Kultur i Halland – Region Halland.

Senast ändrad:

Kategori: Bild- och formkonst, Kulturarv

Tid: Torsdagarna 24 augusti, 28 september, 19 oktober, 23 november och 14 december kl. 8.30–9.30.

Plats:

Inspirationstillfällena sker digitalt via Zoom: https://us02web.zoom.us/j/2043984444

Entré:

Kostnadsfritt.