Läs- och skrivglädje för alla (3–19 år, äppelmärkt)

Med ledstjärnan ”läsglädje för alla, oavsett förutsättningar” skriver Ann-Charlotte Ekensten böcker på lättläst svenska för barn, unga och vuxna. Ann-Charlotte har skrivit över åttio böcker. Några av hennes populära serier är Djurdoktorn och Tyras husvagn, och i böckerna Taggad på Insta och Snusk på Snapchat tar hon upp viktiga frågor om relationer på nätet. Ann-Charlotte skriver även faktaböcker om djur, sport, mytiska väsen och lättlästa biografier.

Ann-Charlotte är utbildad skrivpedagog, har erfarenhet av språkträning för elever med språkutmaningar, erbjuder förberedande bildstöd och kan använda tecken som stöd till talet. Hennes besök passar extra bra i förskolan, grundskolans årskurs f–3, alla årskurser i anpassad grundskola samt anpassad gymnasieskola men hon kan även bokas till andra grupper.

Ann-Charlotte tar alltid hänsyn till beställarens önskemål, och som exempel kan ett besök innehålla något av följande:

• Ann-Charlotte presenterar sig själv och sina böcker, avslöjar hur hon får inspiration och idéer, visar skisser och berättar hur hon arbetar tillsammans med olika illustratörer. Kanske avslutar hon med en skrivövning eller att läsa högt ur en kommande bok.
  • Ann-Charlotte arrangerar skrivlektioner där hon inspirerar deltagarna till eget skapande med hjälp av olika skrivövningar. Det kan bli dikter eller längre berättelser, beroende på hur många tillfällen gruppen träffas. Ann-Charlotte kan också arrangera en berättarverkstad där alla skapar tillsammans.
  • Ann-Charlotte vägleder deltagarna genom en faktaboksprocess, från idé till releasefest. Stora delar av kursplanen i svenska omfattas när eleverna ägnar sig åt allt från informationssökning, läsförståelse och källkritik till att planera, skriva och bearbeta texter.

Artist/grupp/kulturskapare : Ann-Charlotte Ekensten

Kontaktperson för bokning

Ann-Charlotte Ekensten, e-post: ekensten@gmail.com

Kostnad för läsåret 2024–2025