Teater Albatross

Teater Albatross är en fri teatergrupp med verksamhetsstöd från Region Halland och Statens Kulturråd. Spelar i hela Halland och är en resurs för skolor, föreningar och andra.

Aktuella föreställningar:

Flickan och havssköldpaddan (6–10 år)

Spelar på turné på skolor, bygdegårdar, bibliotek

En berättelse om en flicka och en havssköldpadda som föds samma natt, på samma plats: en liten fiskeby vid Afrikas västra kust. De ser båda hur stora fiskebåtar ödelägger haven och bestämmer sig för att göra något. Tillsammans färdas de tvärs över havet på en resa full av äventyr och underfundiga vattendjur. Magisk scenografi och skuggteater blandas med sång, dans och finurligheter i det stora havet. Teater Albatross inspirerades att göra föreställningen vid upprepade resor till fiskebyn Ebodje i Kamerun.

Bortom havet (en version för 10–12 år, en version för 13–19 år)

Spelar på turné på skolor, bygdegårdar, bibliotek

Den unge Achille bor i en liten fiskeby vid Afrikas västkust. En dag börjar det komma utländska industrifiskebåtar, man fiskar upp all fisk vid kusten. Folket i byn, som lever på fisket, ser maktlösa hur deras levebröd försvinner och för att överleva tvingas Achilles familj flytta till storstaden. Han växer upp och får barn, börjar jobba på FN och flyttar med sin familj till New York. Mitt i maktens centrum slåss Achille för havens överlevnad och rättvisa för folket.

I skuggan av hatet växer blommor (14–19 år)

Spelar på turné på skolor, bygdegårdar, bibliotek

Om Förintelsen utifrån en ung mans perspektiv. Den judiske pojken Daniels familj har splittrats och nu flyr han för sitt liv från ghettot Bialystok.Vägen kantas av faror, men också av kärlek och vänskap. En medryckande och engagerande föreställning om flykt, utsatthet och människokärlek i andra världskrigets Polen. Berättarteater med levande musik, sång och dans. Har spelats framgångsrikt runt om i världen under 25 år.

1917 – När klockorna stannade (16–19 år)

Spelar på Teater Albatross egna scen, samt lokaler 7 m bred, 7 m djup, 3,5 höjd.

En enmansföreställning om ryska revolutionen! Och om drömmar om en bättre värld. Människan skulle ta sig från nödvändighetens värld till frihetens. Arbetarna skulle styra fabrikerna, bönderna ta över jorden, kvinnorna skulle göra sig fria, sexualiteten befrias! Konsten revolutionerades. Sedan var inget sig likt. På samma sätt som revolutionen varit överväldigande med sina otroliga drömmar, blev reaktionen – Stalintiden – till en mara som världen knappt sett maken till. Varken förr eller senare. En föreställning där historia vävs samman med konst och poesi.

Skogsorgeln (en version 6–12 år, en version 13–19 år)

Spelar på Teater Albatross egna scen, samt lokaler 7,5 m bred, 5 m djup, 3,4 m höjd.

Efter år av undersökande arbete med naturen som utgångspunkt, och efter att ha skapat en föreställning om utfiskningen av haven, valde vi att rikta blicken mot hela den ekologiska kollapsen. Resultatet blev Skogsorgeln. Skogsorgeln handlar om naturen, om människans relation till naturen. Det är djuren som berättar, vi möter bland andra ugglan, bävern och sillen. Samtidens ekologiska kollaps pågår. Magisk scenografi, musik från ett vevpositiv, masker, dockor och fysisk teater till Thomas Tidholms poesi. Följ med oss! Vi ska till naturen. Den innersta naturen.

Bra att veta

Vi erbjuder pedagogiskt material framtaget till varje produktion. Teater Albatross finns som en resurs för Skapande skola-projekt.

Kontakt för bokning

Bokas direkt via Teater Albatross, e-post: teateralbatross@telia.com

Du kan också ringa Sally Celander på 0730-27 76 60 och Robert Jakobsson på 0703-16 95 30

För mer information om respektive föreställning, samt bilder se: www.teateralbatross.se

Kostnad

För totalpris per föreställning inom Region Halland (som sedan subventioneras med 50 %) kontakta oss på teateralbatross@gmail.com

Senast ändrad:

Lokal: Turné i Halland och i teaterhuset i Tokalynga.

Typ: Teater