Vind – Blås mig (7–18 år, familj, äppelmärkt)

En interaktiv teaterupplevelse i två steg. För barn och unga med intellektuella funktionsvariationer i anpassad skolgång.

Big Wind tar sig an William Shakespeares Stormen och förvandlar den med hjälp av dans, sång och poesi till Vind – blås mig! En musiker och tre dansare leder oss till Calibans ö, Mirandas skog och Prosperos magiska kula. Kärlek, magi, naturkrafter!

Hur går det till?

En interaktiv föreställning för barn och unga med intellektuella funktionsvariationer. Framtagen speciellt för anpassad grund- och gymnasieskola.

Föreställningen fungerar både för elever med icke verbal kommunikation och för elever med fysiska funktionsnedsättningar.

Steg 1 – Förberedande besök (workshop)

Vi träffas i ert klassrum där ni känner er hemma. Vi lär känna varandra genom dans-, musik- och teaterlekar som utspelas i Shakespeares värld och ni kommer känna igen dem när vi ses nästa gång.

Steg 2 – Föreställning

Vi träffas igen efter några dagar eller någon vecka. Då känner ni igen oss, men vi ses denna gång i ett teaterrum som vi byggt, på skolan eller annan plats. Vi alla – aktörer, elever och medföljande vuxna – känner oss redo och spelet kan börja! Ni ser hela Vind – Blås mig! Då är det full scenografi, kostym, ljus och musik.

Förbered er innan vi ses …

…med bildstöd, fotografier och film. Förberedelsematerial finns på Big Winds webbplats till lärare, medföljande vuxna och elever. Vid behov finns även manus för teckentolk.

Efter föreställningen

Musiken går att lyssna på via Big Winds webbplats och Spotify. Lyssna gärna och använd det illustrerade häftet eleverna får i samband med föreställningen, för att minnas och göra lekar tillsammans.

Trailer för Vind – Blås mig finns på Vimeo

Artist/grupp/kulturskapare: Big Wind
Medverkande: Johanna Ehn, Bronja Novak Lindblad, Katarina Eriksson, Magnus Marcinkowski Pettersson (Kristin Rode).
Fotograf: Lina Ikse

Kontaktperson för bokning

Matilda Magnusson, telefon 070 150 95 43, e-post: matilda@bigwind.se

Kostnad

Totalpris som faktureras

Regional subvention

Grupp 1 workshop + 1 föreställning. 40 500 kr (exkl. moms) 75% återbetalas efter redovisning
Grupp 2 workshop + 1 föreställning, samma datum och plats 22 000 kr (exkl. moms) 75% återbetalas efter redovisning

Senast ändrad:

Publik: 10–12 barn + 10–12 medföljande vuxna

Längd: Ca 60 min

Lokal: 8x10x2,7m plant golv. El: 230 V, 10 A. Mörkläggning. Bärhjälp. Tillgänglighetsanpassad entré och toalett. Vi bygger scenrummet, ca 2 timmars byggtid. Big Wind har med all teknik och sköter den själv.

Turnéperiod: VT 2024. Läsåret 2024–2025.

Typ: Teater