120 deltagare från hela Sverige på plats vid EU-konferens i Falkenberg

Publicerad: 2022-05-17 Senast ändrad:

Från lagstiftning och strategi till handfasta lösningar för att spränga hål i skrovet på ett fartyg som har förlist. De drygt 120 deltagarna vid konferensen Ett nytt Europa som hölls i Falkenberg 12-13 maj fick ta del av ett program som rörde sig från de innersta EU-kretsarna i Bryssel till praktisk vardag i Hyltebruk, Töreboda och Rottneros.

Konferensen hölls i Falkenberg och deltagarna var från kommuner och regioner i hela landet. Under de två dagarna hölls både föredrag och panelsamtal med koppling till EU på olika sätt.

Bland föredragshållarna fanns journalisten Teresa Küchler, som under många år har jobbat med EU-frågor från Bryssel. Hon berättade om hur dålig kunskapen om EU är generellt i Sverige och att det finns många myter om EU som behöver ifrågasättas.

Föredragen handlade om allt från forskning om hur EU skildras i Sverige till hur EU arbetar för att jämna ut skillnaderna mellan städer och landsbygd. Det var också ett tillfälle för både tjänstepersoner och politiker från hela landet att träffas och diskutera EU och regional utveckling.

– Det har varit ett jättebra upplägg där vi har fått fylla på kunskaperna. Och vi ska inte förringa minglandet. Det är viktigt att kunna knyta nya kontakter, och vi förtroendevalda inledde konferensen med ett politikerforum där vi hade jättebra diskussioner om hur vi kan spänna bågen tillsammans för att möta olika utmaningar, säger ordförande för regionstyrelsen i Halland, Mikael Waltersson (M)

Konferensen Ett nytt Europa var i år en sammanslagning av Västsvenska EU-konferensen och Småland Blekinge Hallands Europaforum. Den arrangerades i samarbete mellan Region Halland, Region Värmland, Västra Götalandsregionen, Falkenbergs kommun, Småland Blekinge Halland South Sweden och Europa Direkt Halland. 120 personer deltog i konferensen på plats i Falkenberg och ytterligare ett 20-tal följde den livesändning som gjordes.

EU – Region Halland