50 procent av hallänningarna har fått första dosen vaccin mot covid-19

Publicerad: 2021-06-10 Senast ändrad:

Nu har 50 procent av invånarna över 18 år i Halland fått sin första vaccinationsspruta, enligt Folkhälsomyndighetens statistik. Det innebär att drygt 134 000 vaccinationer med dos 1 har getts och många har fått skydd mot att bli allvarligt sjuka i covid-19.

– Att många väljer att vaccinera sig innebär att smittspridningen går ner och att vi därmed kommer kunna öppna upp samhället. Och det är oerhört positivt för varje individ, för medarbetarna inom hälso- och sjukvården, för näringen och hela samhället, säger regiondirektör Jörgen Preuss.

Drygt 72 000 hallänningar är färdigvaccinerade. Enligt det nationella målet ska alla invånare över 18 år fått sin första dos innan den 5 september och det bedömer Region Halland klara.