Agneta Göthesson blir linjeledare för nystartade Hallands Konstskola

Nu kan du ansöka till den nya utbildningen Hallands Konstskola som Region Halland, genom Katrinebergs folkhögskola, startar från hösten 2018 i Halmstad. Utbildningen får en spetsinriktning mot samtidskonst och ska ge en grund för deltagare att söka sig vidare till högre konstnärliga studier. Agneta Göthesson har anställts för att ansvara för verksamheten.

Publicerad: 2018-03-05 Senast ändrad:

Agneta Göthesson, som är verksam konstnär, har nyligen rekryterats som linjeledare för konstskolan. Hon har tidigare arbetat med liknande utbildningar.

På onsdag den 7 mars finns Agneta på plats på Campus Varbergs utbildningsmässa tillsammans med Katrinebergs folkhögskola, där finns det möjlighet att ställa frågor och få mer kunskap för dig som är intresserad av att söka.

– Det ska bli jätteroligt att arbeta med Hallands Konstskola. En ny och unik utbildning, som kommer att ge deltagarna grundläggande kunskaper och en bred orientering inom samtidskonst, säger Agneta Göthesson.

Nu kan du söka till Hallands Konstskola

Utbildningen startar i augusti, och fram till 15 maj kan du söka. Det är en tvåårig utbildning och till andra året kan du söka direkt, om du har en ettårig grundläggande konstutbildning sen tidigare.

Ett nav i Hallands konstliv

Utbildningen, som siktar på att bli ett nav i Hallands konstliv, kommer att förmedla kunskap om konstnärsyrkets villkor och möjligheter och ska förbereda för högre studier inom exempelvis konst, design, konsthantverk, arkitektur, scenografi och speldesign eller för studier till bildlärare.

– Med etableringen av Hallands Konstskola tar Katrinebergs folkhögskola ännu ett steg för att förstärka den estetiska profilen för skolan, säger Peter Carlsson, rektor.

Utbildningen kommer att bedrivas i Halmstad

Hallands Konstskola ska drivas i Halmstad som en filial till Katrinebergs folkhögskola. Vilken lokal skolan kommer att nyttja är ännu inte klart.

– Vi har tittat på flera olika lokaler, men vi letar fortfarande och välkomnar alla förslag, avslutar Agneta Göthesson.

Träffa oss på utbildningsmässan i Varberg

Hallands Konstskola finns tillsammans med Katrinebergs folkhögskola på Campus Varbergs utbildningsmässa, onsdag 7 mars kl. 09.00–15.00.

För ytterligare frågor om Hallands Konstskola, kontakta gärna:

Linjeledare Agneta Göthesson agneta.gotesson@regionhalland.se

Rektor Peter Carlsson peter.carlsson@regionhalland.se

Läs mer och ansök här www.regionhalland.se/hallandskonstskola