Alla med symtom på covid-19 ska erbjudas provtagning

Publicerad: 2020-06-08 Senast ändrad:

Regeringen och Folkhälsomyndigheten kom i förra veckan med en ny inriktning för provtagning av hela befolkningen. Alla som visar symtom på covid-19 kommer nu att kunna provtas. I Halland kommer provtagningen preliminärt att starta under vecka 25. Proverna kommer att visa om man har en pågående covid-19-infektion.

Så går det till

Boka tid och plats

Du som är över 18 år och har insjuknat med symtom på covid-19, men inte är i behov av vård, kommer att kunna logga in på 1177.se för att boka tid och plats där provtagningen ska utföras. Platser för provtagning kommer att finnas i varje kommun. Den som inte har möjlighet att logga in på 1177.se kommer att kunna ringa för tidsbokning.

Självprovtagning

Du tar provet på dig själv och lämnar in det. Du får tydliga instruktioner om hur det går till på plats. Besked om provsvar och förhållningsregler kommer via 1177. Om provsvaret visar att du har en pågående covid-19-infektion har du också möjlighet att boka en telefontid för mer information.

Om du behöver vård

Om du är i behov av vård ska du söka vård som vanligt.

Frågor och svar

Vad visar provet?

Provet visar om du har en pågående infektion av covid-19.

Kan jag se om jag har haft covid-19?

För att veta om man har haft covid-19 måste man ta ett annat test, som kallas antikroppstest. Region Halland arbetar för att erbjuda även denna typ av test.

Vem kan boka självprovtagning?

Vuxna från 18 år med symtom.

När ska provet tas?

Det är viktigt att provet tas tidigt, men tidigast efter ett dygns sjukdom.

Vad händer om provet visar att jag har covid-19?

Om provsvaret visar att du har covid-19 får du instruktioner om hur du ska bete dig. Du får också erbjudande om att boka en telefontid.