Ambulans skänks till Ukraina

Publicerad: 2022-12-06 Senast ändrad:

Driftnämnden Ambulans diagnostik och hälsa har beslutat att skänka en utrangerad ambulans till Ukraina. Ambulansen kommer med hjälp av insamlingsstiftelsen Blåljus i samverkan att transporteras ner till Ukraina.

– Ambulansen har varit i drift hos oss i Halland i flera år. Enligt ambulanssjukvårdens utbytesplan för fordon har denna ambulans gjort det den kan i Halland och är bedömd att bytas ut. Den har rullat 41 000 mil men är i så pass bra skick att verksamheten bedömer att den kan doneras, säger driftnämndens ordförande Ann Molander (L).

Region Halland skänker löpande sjukvårdsmateriel till Ukraina genom organisationen Human Bridge. Det handlar exempelvis om operationsbord, britsar, sängar, medicinteknisk utrustning och engångsmaterial. I augusti, cirka ett halvår efter den ryska invasionen, hade 24 trailers med sjukvårdsmateriel från svenska sjukhus nått Ukraina och närliggande regioner med behov av flyktingstöd.

Human Bridge har dock inte organisation för att ta emot fordon. Därför har förvaltningen Ambulans diagnostik och hälsa undersökt möjligheter för hur detta ska kunna göras på ett tryggt och säkert sätt. Stiftelsen Blåljus i samverkan bedriver en insamling för Ukraina och via dem är det möjligt att skänka fordon, något som driftnämndens ordförande tycker är glädjande.

– Vi vill självklart hjälpa till på de sätt vi kan. Att vi nu funnit ett sätt att donera fordon är fantastiskt bra. Vi hoppas och tror att denna ambulans kan fortsätta ge förutsättningar för god vård till personer som behöver den, fast nu i ett krigsdrabbat Ukraina, säger Ann Molander (L).