Andras ögon på din text

Har du publicerat en bok och vill få en litteraturkritisk läsning samt göra ett författarframträdande på bibliotek? Sök kritikstöd för författare!

Publicerad: 2022-06-23 Senast ändrad:

För femte året i rad är det nu möjligt att söka Region Hallands kritikstöd. Stödet är tänkt som en hjälp för författare att komma vidare i sin konstnärliga utveckling samtidigt som det ska främja ett offentligt samtal om såväl litterär kvalité som litteraturens värde och kritikens roll även utanför den enskilda läsupplevelsen.

En trave med böcker ligger på en byrå.

I år är upplägget annorlunda än tidigare år. I kölvattnet av förra årets stora kritikfestival som sammanföll med att Halland 2021 blev den första regionen i Sverige med att skriva in kritiken som ett eget område i kulturplanen, har även landets första kritikredaktion med säte på ett bibliotek startats.

Valet av böcker som beviljas kritikstöd görs av Kritiklabbet efter konsultationer med Kritikredaktionen på Varbergs bibliotek. De två titlarna får tre genomarbetade recensioner skrivna av medlemmar i Kritikredaktionen i dialog med Kritiklabbets redaktörer. Recensionerna publiceras på kritikredaktionens blogg. En mindre tryckt upplaga med recensionerna kommer också att göras och delas ut på biblioteken. Slutligen ingår även ett arvoderat författarframträdande för den som erhållit kritikstöd.

Ansök om kritikstöd för författare

Läs mer och ansök om kritikstöd senast den 11 september