Andreas Mattsson blir ny förvaltningschef för Regionservice

Publicerad: 2022-05-11 Senast ändrad:

De ser till att läkare larmas ut när det inte finns en sekund att förlora, att operationssalar är städade och att kaffet och brödet levereras till det som blir en högtidlig frukostbricka till nyblivna föräldrar. Regionservice finns alltid närvarande, i det där som bara måste funka.

− Utan oss stannar Region Halland. Det kan vi säga med stolthet, konstaterar förvaltningens nya chef, Andreas Mattsson.

Andreas Mattsson, ny förvaltningschef för Regionservice

Andreas Mattsson kan skriva under på att Halland är bästa livsplatsen. Den tidigare Gnosjöbon och sommarhallänningen har bott i Australien, men också i Stockholm och Linköping. Han har rest över hela världen i yrket, men 2011 valde han och familjen Halmstad.

−  Vi längtade efter mer livskvalitet med mindre avstånd. Jag kände väl till Halmstad efter somrarna i stugan på Östra stranden och det kändes redan som hemma, säger Andreas som i dag har 18 minuters elcykelfärd till jobbet på Skånegatan.

Andreas, som är civilingenjör i grunden, har gedigen erfarenhet av att arbeta inom serviceorganisationer. Han har också arbetat som chef för verksamhetsutveckling på Västra Götalands Regionservice. Det blev några år med pendling innan rätt möjlighet dök upp i form av jobbet som områdeschef på Regionservice där han började arbeta 2018. Sedan dess har han hunnit med olika roller i regionen, bland annat som tillförordnad upphandlingschef och nu som områdeschef för Kostservice och Teknik och fastighet. I den bredaste av regionens verksamheter som anställer allt från ingenjörer till lokalvårdare finns det en viktig gemensam nämnare.

− I vår verksamhet är människor den stora resursen. Min drivkraft är att medarbetarna ska känna hur viktiga de är. Även om de inte står längst fram är de hjältar som möjliggör allt det viktiga arbete som säkrar hälsa och räddar liv, säger Andreas Mattsson, som ser fram emot att få vara med och utveckla den resursen.

− Vi behöver vara lyhörda för kundens behov och det är viktigt att vi kan leverera. Det finns stora möjligheter till utveckling med digitala hjälpmedel och smarta system som förenklar i vardagen för såväl kunder som medarbetare, säger han.

En stor utmaning framåt är robusthet och säkerhet.

− Vi behöver ha en stabilitet och kontinuitet där vi kan trygga vår försörjning, samtidigt som vi inte kan ha hur stora lager som helst. Det är en svår och viktig fråga.

Även om Regionservice är lite av en doldis finns det många synergier framåt där kontakten med invånaren kan bli ännu tydligare.

− I en nära vårdkedja kommer såväl hjälpmedel som medicin att behöva levereras till invånaren och där ser jag att vi har stora möjligheter att bidra. Vi har också en viktig roll som första linje i kontakten med invånaren i serviceuppdraget som blivit allt större och tydligare under pandemin.

Andreas Mattssons nyckel till att engagera sig i alla dessa frågor och många fler är nyfikenhet.

− När du intresserar dig för något så märker du att det mesta är väldigt intressant. Och jag är nyfiken som person.

Hälso- och sjukvårdsdirektör Martin Engström ser att Regionservice har fått en lyhörd och utvecklingsstark förvaltningschef.

− Andreas Mattsson har en gedigen erfarenhet och brinner för utvecklingsfrågor. Jag är säker på att han kommer att vara en stor tillgång i den nya rollen.

Regionstyrelsens ordförande Mikaela Waltersson (M) välkomnar Andreas till en av regionens nyckelroller.

−  Under pandemin blev det tydligt vilken viktig roll Regionservice har och det var inte en slump att Logistikservice blev årets medarbetare 2020. Jag är väldigt nöjd med rekryteringen av en förvaltningschef som kan stärka och utveckla det goda arbete som görs.

Andreas Mattsson

Ålder: 46

Bor: I Frösakull

Familj: Fru och två barn, till familjen hör också en ponny och en hund