App ger nu frivilliga möjlighet att rädda liv i Halland

Publicerad: 2021-02-08 Senast ändrad:

Den 14 februari ansluter sig Region Halland till systemet Sms-livräddare. Det är ett system som larmar frivilliga livräddare till platsen för ett misstänkt hjärtstopp. Larmet kommer via en app, som visar vägen till den som drabbats av hjärtstopp och till närmaste hjärtstartare.

När ett 112-samtal om misstänkt hjärtstopp kommer in till SOS Alarm skickas ett larm ut via appen Sms-livräddare till de frivilliga livräddarna som befinner sig i närheten. Syftet är att påbörja hjärt- och lungräddning så fort som möjligt och få en hjärtstartare på plats i väntan på att ambulans anländer.

– Region Halland blir den åttonde regionen i Sverige som ansluter sig till systemet. Jag är glad att vi nu får chansen att rädda fler liv tillsammans med hallänningarna och kommer nu påbörja arbetet med att marknadsföra tjänsten för att få fler livräddare att registrera sig och fler hjärtstartare anslutna i systemet, säger Anna Granström, projektledare för införandet av Sms-livräddning i Halland och till vardags ambulanssjuksköterska i Ambulanssjukvården.

Systemet drivs genom ett samarbete mellan SOS Alarm och Heartrunner Sweden AB. De regioner som samarbetar med SOS Alarm om ambulansprioritering och dirigering kan välja att aktivera systemet i sin region så att frivilliga sms-livräddare kan hjälpa till vid misstänkta hjärtstopp. Alla personer som har gått en utbildning i hjärt- och lungräddning och som är över 18 år kan ansluta sig till appen genom att ladda ner appen och själva registrera sig.

– Varje minut utan insats vid ett hjärtstopp minskar chansen till överlevnad med 10 procent. Snabbt larm och tidig insatt hjärt- och lungräddning ökar möjligheten till överlevnad. Ett larm till sms-livräddare bidrar till att stärka kedjan som räddar liv tillsammans med ambulans och räddningstjänst, säger Magnus Käck, KAM Vård hos SOS Alarm.

Idag finns cirka 81 000 registrerade livräddare i Sverige, varav nästan 1 900 i Halland, redo för larm om hjärtstopp när tjänsten tas i bruk den 14 februari.

– Vi är mycket glada över att Halland nu räknas in bland de som förstärker kedjan som räddar liv. Enligt internationell forskning och kommande guidelines rekommenderas alla regioner och länder att införa system som Sms-livräddare för att rädda fler liv vid hjärtstopp utanför sjukhus. Varje hjärta räknas, säger Jessica Holmström, marknadsansvarig för Sms-livräddare hos Heartrunner Sweden AB.

För att bli sms-livräddare krävs att du är över 18 år och har gått en kurs i hjärt-lungräddning. Svenska Rådet för Hjärt-Lungräddning har publicerat rekommendationer för hjärt-lungräddning i samband med misstänkt eller bekräftad covid-19. Där rekommenderas frivilliga livräddare att endast utföra kompressioner när det är svårt att bedöma om den drabbade bär på covid-19-smitta eller inte.

Mer information om Sms-livräddare finns på SOS Alarms webbplats.