Årets Doc Out West är igång

Sammanlagt 10 filmare från Halland ansökte om att delta i årets Doc Out West. Programmet består av nätverksträffar med fokus på utveckling av det egna dokumentärfilmsprojektet och ett stipendium på 10 000 kr. De två filmare som valts till årets deltagare från Halland är Anna Öst och Jens Norén!

Publicerad: 2018-09-14 Senast ändrad:

Doc Out West är ett utvecklingsprogram som vänder sig till dokumentärfilmare i regionerna Halland, Värmland och Västra Götaland. Deltagarna träffas vid tre tillfällen tillsammans med fem andra dokumentärfilmare och med erfarna processledare. Första omgången genomfördes 2017 och nu har den andra omgången startat, med sex deltagare från tre regioner.

I år sökte sammanlagt 10 filmare från Halland att delta. Från Halland deltar Anna Öst och Jens Norén. Första träffen ägde rum i Göteborg första helgen i september, i Kultur i Västs och Film Clouds regi. Johanna St Michaels (Penthouse west, Inertia Variations, m fl) var processledare.

Doc Out West-deltagare från Halland 2018

Anna Öst

Anna Öst driver eget företag inom film och bor i Vessigebro i Halland. Hon är utbildad socionom och har studerat film vid Katrinebergs folkhögskola i 2 år, samt Manusförfattare för film vid Broby grafiska (numera Alma Manusförfattare). Hon är verksam med egna filmproduktioner men arbetar också mot företag och organisationer samt arbetar filmpedagogiskt med kurser och läger. Hon har regisserat filmer som visats på SVT, Göteborgs filmfestival och internationella filmfestivaler. Anna Öst är aktuell med dokumentärfilmen ”Det var inte tänkt så här” med premiär hösten 2018.

Kort presentation av projektet ”För att vi vill?”

I ”För att vi vill? följer vi en vanlig morgon där barnen ska iväg till förskolan och föräldrarna skyndar till den långa arbetsdagen, men också dem som inte orkar kliva upp alls – för att hjärnan ätits upp av stress. Vi följer kvinnornas tankegångar kring stress, upplevelsen av hur långa dagar påverkar hur de önskar vara som föräldrar och hur man hanterar oron kring barnens vistelse på förskolan. Men barnen har väl det bra på förskolan? Vi följer också förskolepedagogernas kamp för att skapa en trygg tillvaro för barnen, upproret mot en ohållbar arbetssituation och funderingar kring hur långa arbetsdagar ett barn egentligen får ha? Efter arbetsdagens slut väntar aktiviteter, sysslor och trötthet. Men det är väl som det ska? Det är väl detta vi vill?

Jens Norén presenterar sig

–Jag har arbetat med teater sedan 16-årsåldern men gav upp det när jag var runt 30 år. När jag var 24 utbildade jag mig till stuntman i Köpenhamn och jobbade som stuntman i ett par av Jonas Åkerlunds videor, jobbade även som artist/stuntman tillsammans med Cirkus cirkörs föreställning Supercirkör -98, även den regisserad av Jonas Åkerlund. Jag har alltid varit väldigt intresserad av film och magin bakom den, men har ingen utbildning som fotograf eller filmare. Gör musikvideor åt olika artister, både lokala och internationella, och jobbar heltid i en musikaffär i centrala Halmstad.

Kort presentation av projektet ”Always on the run”

Mitt projekt, Always on the run eller For the love of god, handlar om Christof Jeppsson, en vän, en far, en underbar människa men framför allt en musiker som har satt det mesta på spel för att kunna försörja sig på det han älskar. Christof har spelat med artister som Brolle JR, Thomas Di Leva, Patrik Isaksson, Papa Dee, Harpo, m fl. Han arbetar just nu på sitt första album som kommer att släppas i sin helhet i höst. För att kunna försörja sig och sin familj så arbetar Christof som trubadur. Det är ett tufft jobb som inte blir lättare av grupperingar bland Halmstads musiker. Christof vill ta reda på sitt ursprung, allt han vet är att han blev funnen på gatan i Ecuador 1974 som bebis, han vet inte vem hans riktiga föräldrar är, varför han blev lämnad på gatan. Sökandet efter sin identitet, alkoholmissbruk, utfryst men framför allt, kärleken till musiken har format Christof.

Ett samarbete mellan tre regioner

Doc Out West är ett samarbete mellan Region Halland, Kultur i Väst och Region Värmland som genomförs med stöd av Kulturrådet. En ny omgång av Doc Out West kommer att genomföras nästa år och vi öppnar för ansökan från våren 2019.