Avgiftsfritt influensavaccin till 65+ och medicinska riskgrupper

Publicerad: 2020-10-06 Senast ändrad:

I år blir det avgiftsfri influensavaccination för alla invånare i Halland som är över 65 år och de som tillhör medicinska riskgrupper. Det kommer Regionfullmäktige i Halland fatta beslut om i slutet på oktober. Detta gäller under 2020/2021.

– Vi lever mitt under en pandemi och behöver göra annorlunda på många sätt. Att avgiften tas bort kommer att underlätta både för invånaren som önskar vaccination och för vården, säger Anders Åkvist, tf regional chefläkare.

För att invånaren ska kunna få en trygg och säker vaccinering utan risk för trängsel och smittspridning behöver alla boka tid via 1177.se för vaccination i år. På grund av pandemin är det inte möjligt att ha drop in-mottagning på vårdcentralerna som vi haft tidigare.

– I år är det extra viktigt att så många som möjligt av de som är 65 år och äldre och personer med exempelvis hjärt- lungsjukdom och diabetes vaccinerar sig för att minska risken för svår influensasjukdom, säger Anders Åkvist.

Från den 3 november erbjuder Hallands vårdcentraler tider för influensavaccination för 65 + och för medicinska riskgrupper. Dessa tider finns tillgängliga att boka via 1177.se från den 20 oktober. Nytt för i år är att Folkhälsomyndigheten rekommenderar att dessa prioriterade grupper får gå först, vilket innebär att övriga allmänheten i Halland erbjuds vaccination först från den 1 december. För dem kostar vaccinationen som tidigare 280 kr.

Region Halland jobbar intensivt med förberedelser kring årets vaccinationsstart och vi återkommer med detaljer kring hur invånaren praktiskt ska gå till väga.

För mer information om medicinska riskgrupper se folkhälsomyndigheten information om influensavaccination. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/influensa/