Bokakuten vill prata med unga om berättelsens kraft

Publicerad: 2021-11-12 Senast ändrad:

Du är inte ensam! säger de som arbetar med unga på biblioteken i Halland när de möter unga i sociala medier. I november ger de sig ut till olika mötesplatser för att samtala med unga och dela ut böcker som berör.

En boktrave utomhus med grönska och sol.

Den 13 november är första bokutdelardagen för Bokakuten LIVE. Du kan träffa dem som hanterar Instagramkontot @bokakuten och få en bok med berättelser som berör. Vid olika tillfällen i november kan du stöta på dem på gymnasieskolor, på bibliotek, i gallerian, på ungdomsgårdar … på olika platser i Halland.

– Tanken är inte att vi bara ska dela ut böcker, utan att vi verkligen ska möta unga och få tillfälle att samtala om berättelser. Berättelser kan ge möjligheter att förstå sig själv och andra människor, få kunskap och insikter, se från olika perspektiv. Och berättelser finns i många olika former: i böcker, film, musik, spel, bilder och skrivande, säger Cinna Svensson, utvecklare på regionbiblioteket, Kultur i Halland.

Böckerna som delas ut är valda så att alla unga som möter @bokakuten ska kunna hitta en bok och en berättelse som passar just dem. Det finns ett stort urval med romaner, serier, poesi, fakta, bilderböcker och noveller att välja mellan. Flera av böckerna som ska delas ut av Bokakuten LIVE finns inlästa och den som har tillgång till Legimus kan läsa dem där.

@bokakuten är ett konto på Instagram som drivs av bibliotekspersonal som arbetar med unga på folk-, skol- och regionbibliotek i Halland. De delar med sig av tankar kring berättelser att känna igen sig i och må bra av.

– Vi är omkring 15 personer som turas om att dela inlägg på kontot. Det började med att några gick en utbildning om biblioterapi och att vi pratade mycket om hur vi kan arbeta för att bidra till ungas psykiska hälsa. Vi ville också hitta en form där vi kan prata om svåra frågor, jobba tillsammans och möta unga i ett forum där det inte är så stora hinder för att ta del av samtalet. Den som vill kan följa oss med ett anonymt konto eller bara ta del av våra tips. Vi vill på så sätt nå fler unga och samtidigt lär vi oss mer om vilken kommunikation som fungerar i sociala medier, berättar Cinna.

Nu hoppas personerna bakom @bokakuten att ännu fler ska upptäcka kontot och att de ska få direktkontakt med följare, genom att dyka upp på platser där unga finns, dela ut böcker och prata om berättelser live.

– Det finns inte ETT sätt att läsa en berättelse, det skiftar från olika personer och från olika tillfällen och det är värdefullt med samtal för att få dessa insikter, utan att det sker med någon som helst inslag av tvång eller prestationskrav. Genom @bokakuten vill vi också förmedla att, även om det är värdefullt att samtala med andra, är det okej att samtala med sig själv eller inte samtala alls, förklarar Cinna.

@bokakuten LIVE ingår i Psyklyftet, en satsning där bibliotek i Halland vill minska stigman och fördomar kring psykisk ohälsa, samt ge unga möjligheter till kulturella aktiviteter som en väg till välbefinnande. Varje år i november samlas aktiviteter kring temat, riktade till unga från 13 år, deras anhöriga och andra vuxna i ungas närhet. I år ligger fokus på det välbefinnande berättelser i litteraturen kan ge.

För mer information om var Bokakuten LIVE dyker upp – följ @bokakuten på Instagram!

Cinna Svensson, utvecklare Kultur i Halland – regionbibliotek
Tel. 073-405 91 85, e-post: cinna.svensson@regionhalland.se