Danmarks ambassadör besökte Halland

Publicerad: 2020-02-12 Senast ändrad:

Region Halland stod värd när Danmarks ambassadör Vibeke Rovsing Lauritzen och Head of Trade Elisabeth Manford kom till Halmstad för att träffa Region Hallands styrelseordförande Mikaela Waltersson och landshövding Lena Sommestad.

Halland har redan idag ett långtgående samarbete med Danmark inom många områden och dagens möte var ett led i att fortsätta utveckla ett gott samarbete kring framtida hälso- och sjukvård.

– Det har varit en givande dag med goda samtal. Ambassadörens intresse för halländsk sjukvård och dess goda resultat var upplyftande och bekräftar att vi är på rätt väg, säger Mikaela Waltersson

Programmet innehöll utöver en beskrivning av den halländska hälso- och sjukvården och lunch på Halmstad slott, även besök på Högskolan i Halmstad och Hälsoteknikcentrum.

– Halland har kommit långt i sitt arbete med hälsoinnovation och det har vi bland annat fått möjlighet att visa idag, berättar Mikaela Waltersson. Ett utökat samarbete med Danmark som en naturlig steg i utvecklingen av hälso- och sjukvården och därför var detta ett viktigt möte för Halland.

Ambassadör Rovsing Lauritzen här flankerad av landshövding Lena Sommestad och styrelseordförande Mikaela Waltersson i Region Halland.