Dokumentärfilmare sökes för deltagande i Tempo Meet-Up

Publicerad: 2022-01-11 Senast ändrad:

Vi söker dig, dokumentärfilmare i vardande, som vill träffa likasinnade och utveckla ditt eget projekt. Sök till Tempo Meet-up 2022!

Tempo Meet-up är ett talangprogram som pågår under Tempo dokumentärfilmfestival 7–13 mars 2022 i Stockholm. Ifall situationen gör så att det inte går att delta på plats genomförs Tempo Meet-up digitalt 2022.

En filmare från Halland får delta i Tempo Meet-up

Kultur i Halland – Film erbjuder en filmare från Halland att delta i dokumentärfilmsprogrammet Meet-up under Tempo dokumentärfilmfestival i Stockholm, tillsammans med deltagare från andra regioner.
Målgruppen är professionella men relativt oetablerade filmare, som även kan ha en bakgrund i en annan disciplin såsom konst eller journalistik.

De uttagna deltar tisdag lunch den 8 mars – torsdag den 10 mars fram till lunch. Exakt program kommer senare. Deltagarna är även välkomna på invigningen måndagen den 7 mars, i det fall festivalen kan arrangera för det på grund av restriktioner med anledning av coronapandemin. Om det inte blir möjligt att genomföra Tempo Meet-up på plats så genomförs programmet digitalt.

Uttagna deltagare erhåller boende, resa samt branschackreditering. Det vi bjuder på, förutom programmet, är två hotellnätter (tisdag – torsdag) i delat rum, samt lunch första dagen.

Färgade fält och texten "Tempo Meet-up".

Erfarenheter från tidigare deltagare

2019 års deltagare från Halland var Johanna Andersson, Färgfilm. Så här berättar hon:

–Jag uppskattar alltid väldigt mycket att träffa andra likasinnade filmare i sådana här sammanhang. Tempo Meet-up var inte ett undantag. Det var intensiva, roliga dagar och jag fick med mig värdefulla tankar och energi hem till mitt dokumentärprojekt. Det är också väldigt roligt att detta forum/program äger rum parallellt med Tempo dokumentärfestival!

2018 års deltagare från Halland var Eva och Jörgen Persson, Seagull Production. Anna Öst var 2017 års Meet-updeltagare från Halland. Så här säger hon:

–Missa inte chansen att få delta i Tempo Meet-up. En fantastiskt möjlighet att få uppleva det kreativa mötet. Träffa, presentera, se, lyssna, utbyt tillsammans med filmskapare från hela landet under en intim men rik dokumentärfilmsfestival. Det var för mig en mycket värdefull och rolig upplevelse!

Så här säger Björn Dahlman – 2016 års filmare från Halland som deltog på Meet-up:

–Meet-up är ett utmärkt sätt att knyta ihop regionerna och filmare, både för filmare och regionerna/filmpoolernas skull. På Meet-up får man möjlighet att knyta samman och nätverka på ett helt annat sätt en ett vanligt festivalbesök där dom naturliga mötesplatserna inte finns på samma sätt. Överlag tycker jag att konceptet fungerar väldigt bra. Kul och inspirerande att träffa andra filmare med liknande frågor och problem. Även mötet med erfarna filmare är väldigt värdefullt. Tack för att jag fick möjlighet att vara med på detta arrangemang!

Vill du vara med? Ansök senast 20 januari 2022

För intresseanmälan, mejla till anna.k.eriksson@regionhalland.se – senast torsdagen den 20 januari. Beskriv vad du arbetar med för projekt, vad du gjort tidigare, och varför du skulle vilja delta.

Om Tempo Meet-Up

Tempo Meet Up är Tempo Dokumentärfestivals nationella talangprogram för oetablerade dokumentärfilmare. Programmet arrangeras med stöd av Svenska Filminstitutets stöd till talangutveckling i hela landet, i samarbete med Film i Dalarna, Film i Öst, Film Stockholm, Film Västernorrland, FilmCloud/Förvaltningen för kulturutveckling, Filmregion Sydost, Kultur i Halland – Film.

Tempo Meet Up är ett talangprogram som kombinerar samtal i grupp om egna projekt med speed dating, master classes, filmvisningar och möten med den svenska dokumentärbranschen i ett skräddarsytt program under Tempo Dokumentärfestival. 2022 äger festivalen rum 7-13 mars. Tempo Meet Up är ett utmärkt tillfälle för oetablerade filmare att effektivt knyta nya, professionella kontakter. Förutom deltagande i festivalens ordinarie utbud ansvarar Tempo för ett program som är specialkomponerat för deltagarna.