Drop-in-tider på Halmstad Arena resten av veckan

Publicerad: 2021-12-07 Senast ändrad:

Region Halland öppnar för drop-in på Halmstad Arena från imorgon onsdag till och med fredag för de grupper som nu är aktuella för vaccination mot covid-19.

− Detta är en speciallösning på Halmstad Arena för redan påsläppta grupper. Vi ser att vi har tider där som inte bokas upp och vi behöver använda alla resurser vi har i vaccinationen i det här läget, säger Daniel Hedeholt, biträdande verksamhetschef uppdrag vaccination, Region Halland.

Lediga tider på Halmstad Arena öppnas nu för drop in onsdag till fredag denna vecka. Detta är ett komplement till de redan bokade tiderna. Drop in gäller för besökare till vaccinationscentralen på Halmstad Arena fram till en halvtimme före ordinarie stängningstid på onsdag, torsdag och fredag. Från torsdag är det drop-in även för personer 50-plus, som är den nya grupp som släpps på den 9 december.

− Den förbokade vaccinationen kommer att ske parallellt. Vi gör den här speciallösningen på Halmstad Arena nu resten av veckan. Om vi ser att vi har liknande situationer framåt och läget tillåter kommer det att kunna bli aktuellt även på andra platser, säger Daniel Hedeholt.

Under en presskonferens på tisdagen presenterade regeringen nya åtgärder för att minska smittspridning. Samtidigt lyftes ännu en gång vikten av att man vaccinerar sig mot covid-19.
− Vaccinationen är jätteviktig i det här läget. Vi ser att vi kan genomföra drop in de här dagarna för att använda våra resurser på bästa sätt. Vi har sedan tidigare bra rutiner på plats för att undvika trängsel och minska risken för smittspridning i vaccinationen, säger Sandra Samuelsson, biträdande smittskyddsläkare vid Region Halland.

Öppettider för drop-in Halmstad Arena
Onsdag den 8 december: 10.00 -17.30
Torsdag den 9 december: 10.00 -17.30
Fredag den 10 december: 10.00 -17.00

Drop-in gäller för följande grupper under veckan:

Dos 3 – öppen för dig som:

• är född 1961 eller tidigare (1971 eller tidigare från torsdagen den 9/12)
  • arbetar inom hemtjänst, hemsjukvård eller särskilt boende för äldre.
  • är 18 år eller äldre med insatser enligt LSS eller beslut om assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken.
  • är 18 år eller äldre och tillhör en medicinsk riskgrupp för svår covid-19-sjukdom.

Dos 1 och 2:

• personer 12 år eller äldre

För personer 65 år och äldre går det att ta tredje dos tidigast fem månader efter dos 2. För personer yngre än 65 år gäller minst sex månader sedan dos 2.