Efterlysning av musikvideor från Halland

Publicerad: 2022-04-01 Senast ändrad:

Har du varit med och spelat in en musikvideo i Halland och/eller med halländska artister och filmare? Hör av dig till oss! Vi söker halländska musikvideor från 60-talet och fram till 2010-talet!

Det kan vara allt från en svartvit gammal inspelning till en sprillans ny produktion – vi är intresserade av både nytt och gammalt, bredd och djup! Genre spelar heller ingen roll. Enda kravet är att videon ska ha en klar koppling till Halland.

Kollage med texten Klubb rörelse efterlysning musikvideo.

Musikvideor – en audiovisuell halländsk tidsresa

Vad är syftet med insamlingen? Klubb Rörelse arrangerar en musikvideo-temakväll på Hallands Konstmuseum i Halmstad den 25 maj kl. 18.

Under kvällen presenterar vi halländska musikvideor från olika årtionden. Programmet visar den konstnärliga och audiovisuella resa som konstformen musikvideo gjort genom åren, med halländska aktörer.

Alla videotips som skickas in kan vi inte visas under kvällen, men vi sparar dem gärna ändå.

Med halländsk musikvideo menar vi något av följande:

• Halländsk artist (om det är en grupp räcker det att en eller flera medlemmar är halländska).
  • Halländsk regissör/filmare/animatör eller annan viktig roll i filmteamet.
  • Inspelad i Halland.

Hur definierar vi musikvideo?

En musikvideo brukar definieras som en video som är inspelad till en viss låt, på uppdrag av artisten, i syfte att marknadsföra låten. Däremot brukar det inte räknas som en musikvideo när man gör en filmad liveinspelning och musiken tas upp på plats.

Är du osäker? Hör av dig!

Anmäl din musikvideo

Anmäl din musikvideo senast den 6 maj

För urval och programarrangemang ansvarar Jonas Börjesson, i samarbete med Sofie Tedenstad, Studiefrämjandet. Senast den 20 maj får du som skickat in bidrag besked om din musikvideo kommer med i programmet.

Klubb rörelse

Klubb rörelse är en programserie där du kan förvänta dig experimentella och konstartsöverskridande verk, krockar mellan uttryck och intressanta möten.

Programserien är ett samarbete mellan Kultur i Halland – Film, Rum för Dans, Musik Hallandia, Art Inside Out, Konst i Halland och Hallands Konstmuseum. Arrangemanget den 25 maj genomförs i samverkan med Studiefrämjandet i Halland.

Kontaktpersoner

Anna Eriksson, filmutvecklare, Kultur i Halland, anna.k.eriksson@regionhalland.se
Emelie Gunnarsson, musikproducent, Musik Hallandia, emelie.gunnarsson@regionhalland.se
Jonas Börjesson, ansvarig för urval och program, jonas@videodept.se