Erfarenhet och samarbete på hjul

Publicerad: 2021-11-16 Senast ändrad:

De är kuggarna som har lotsat hallänningarna från start till nålstick på vaccinationscentralerna sedan i våras. Rutinerna sitter och kollegorna behöver ingen startsträcka nu när vaccinationsbussen påbörjar sin turné i Halland i arbetet mot covid-19.

Vinden viner mellan husen vid Campus Laholm. Men i vaccinationsbussen är det varmt, vindstilla och god stämning. I sätena småpratar de som väntar sin kvart efter vaccinationen, samtidigt som nya besökare tas emot av värdarna utanför. Bussen står här för tredje och sista dagen och kollegorna från mobila teamet som bemannar bussen summerar arbetet som flutit på bra – med totalt 226 utdelade vaccindoser.

För nålsticken denna dag står sjuksköterskorna Madelaeine Holmström, Lisbet Åkesson, Håkan Josephsson och läkaren Kaj Josefsson. Den sistnämnde har pausat pensionen vid 84 års ålder för att stötta upp i pandemiarbetet. Det var inte ett svårt beslut när pandemin var ett faktum.

− Jag tänkte att vi måste få stopp på det här och jag vill bidra där jag kan, säger Kaj Josefsson, som har ett långt yrkesliv bakom sig, bland annat 36 år på infektionskliniken i Halmstad där han gick i pension som överläkare 2007.

Madelaeine Holmström arbetar till vardags som ambulanssjuksköterska i Varberg, men stöttar upp i vaccinationsarbetet när hon får möjlighet. Precis som resten av kollegorna på bussen har hon tidigare hjälpt till på vaccinationscentralerna. Hon ser bussen som ett sätt att nå ut till fler med det viktiga erbjudandet om vaccination mot covid-19.

− Jag tycker att bussen är ett jättebra komplement och ett sätt att nå ut. Vi har fått så mycket positiv respons från alla som kommer hit, säger Madelaeine.

Hon förklarar att det kan bli snabba ryck ibland, men rutinerna sitter och samarbetet, oavsett om jobbet görs på en buss eller på en vaccinationscentral.

− Alla hjälps åt och kämpar på. Vi träffades i dag och började jobba tillsammans direkt. Vi har jätteroligt och det går hur bra som helst, säger hon.

Samtidigt utanför bussen finns tre engagerade värdar med stenkoll på sina uppdrag. Ann-Christin Andersson, Maria Nilsson och Christer Gunnarsson har alla olika yrkesbakgrund, men ett gemensamt engagemang i den storskaliga vaccinationsinsatsen. De har varit med sedan starten i våras och har inte tröttnat än.

− När vi startade var det ju från noll. Men logistiken kom igång och fungerade fantastiskt. Vi kom alla in i det snabbt, säger Christer Gunnarsson.

Han är i dag pensionär men har arbetat som både yrkesofficer och lärare och tror att den gemensamma nämnaren för honom och många andra i vaccinationsinsatsen är att få göra en viktig insats och jobba med människor. Alla har erfarenheter att bidra med, resonerar värdarna.

− Vi har våra olika bakgrunder och det är en styrka, säger Ann-Christin Andersson, som själv är pensionerad ekonom.

Förutom handsprit, skyddsutrustning, avstånd och just denna dag en varm och vindtålig jacka finns det ytterligare en viktig faktor som de lyfter fram i arbete som värdar:

− Det gäller att ha bra skor, enas de tre kollegorna.

Fakta mobila team
Vaccinationsbussen bemannas av mobila team, som arbetar med vaccinationsinsatsen runt om i regionen; i skolorna, på bussen, tidigare på särskilda boenden för äldre och framåt även på vaccinationscentralerna där den första öppnar i Falkenberg vecka 47. Vaccinationsbussen gjorde sitt första stopp i Laholm den 3-5 november och kommer att besöka olika platser i regionen framöver.

Vill du bidra i ett av regionens viktigaste jobb just nu? Vi behöver bli fler vaccinatörer i insatsen mot covid-19. Just nu vaccinerar Hallands mobila team på skolor, på vaccinationsbussen och snart också på vaccinationscentraler. Här kan du läsa mer och ansöka: Region Halland söker vaccinatörer mot covid-19