Falkenbergs Skafferi – Hallands kandidat till Stora Turismpriset 2019

Publicerad: 2019-10-03 Senast ändrad:

Genom Falkenbergs Skafferi har ett nätverk skapats som brinner för utveckling av lokal mat, hållbarhet och en levande besöksnäring. Falkenbergs Skafferi bjuder generöst in andra destinationer och företag till samverkan och lyfter därmed också hela Halland som matregion till nya nivåer. Detta är bakgrunden till att Region Halland och destinationerna i Halland nu gemensamt nominerat Falkenbergs Skafferi som kandidat till Stora Turismpriset 2019.

Inför årets utdelning av Stora Turismpriset har Region Halland och destinationerna i Halland gemensamt nominerat Falkenbergs Skafferi som Hallands kandidat. Destination Falkenberg och femtio företag i kommunen har tillsammans skapat ett nätverk som brinner för lokal mat, hållbarhet och en levande besöksnäring – Falkenbergs Skafferi. Inom nätverket möts entreprenörer för erfarenhetsutbyte, produktutveckling och gemensam marknadsföring, allt för att höja attraktiviteten kring lokal mat och måltidsupplevelser.

– Falkenbergs Skafferi är ett utmärkt exempel på att när kommunen och engagerade entreprenörer gör gemensam sak och samverkar så bidrar det till en god och hållbar utveckling och till fler turister till en redan turisttät kommun, säger Helene Andersson (C), ordförande regionstyrelsens tillväxtutskott, Region Halland.

Stora Turismpriset delas ut för 26:e året i rad. Det går till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Varje år delas priset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till en av de regionalt nominerade kandidaterna efter en regionalt utformad nomineringsprocess. Med priset vill stiftelsen lyfta innovation, samverkan och hållbarhet som viktiga fokusområden för besöksnäringens utveckling i Sverige. Vinnaren utses den 4 december. Priset delas ut i anslutning till Sveriges Kommuners och landstings besöksnäringskonferens i Stockholm.

För mer information, kontakta
Jonas Olsson, Region Halland, 073-202 39 11
Helene Andersson (C), ordförande regionstyrelsens tillväxtutskott, Region Halland, 070-67 561 62