Fastigheten Skansliden ska ut till försäljning

Publicerad: 2022-06-23 Senast ändrad:

På onsdagen fattade Regionfullmäktige beslut om en försäljning av Skansliden i Varberg. Detta är en av flera kommande och pågående försäljningar av fastigheter.

− Om allt går som planerat hoppas vi kunna gå ut med annons efter sommaren, säger Katarina Lindh, fastighetschef vid Region Halland.

Fastigheten på Skansgatan 28 har tidigare bland annat varit central för rehabilitering för vårdcentralerna i Varberg. Men arbetsmiljöbrister i fastigheten och förändrade behov gjorde att Närsjukvården Halland sade upp kontraktet och lämnade lokalerna 2019. Under pandemin användes fastigheten som pandemimottagning.

− När behov uppstod av lokaler för smittspårning och provtagning av personal var det positivt att ha möjligheten att använda Skansliden. Men vi ser inte att Region Halland har behov av fastigheten framåt, säger Katarina Lindh.

Det finns planer på försäljning av flera av regionens fastigheter. Distriktssköterskemottagningen i Rolfstorp har legat ute till försäljning. Nu är budgivningen avslutad och Regionfastigheter har gått vidare med en spekulant. Efter sommaren väntas även fastigheter på Plönningeområdet annonseras ut. Samtidigt pågår ny- och reinvesteringar för att säkra ändamålsenliga lokaler för vården i Halland.

− Detta är ett led i en större analys av lokalförsörjningen där vi ser över vårt fastighetsbestånd och våra behov framåt. Region Halland ska inte äga fastigheter som vi inte ser en användning för. Då är det bättre för alla att det skapas möjligheter för utveckling under ett nytt ägarskap, säger Katarina Lindh.