Filmare och projekt utvecklas i dokumentärsatsningen Doc Out West

Publicerad: 2022-10-20 Senast ändrad:

Isabelle Chéreau och Gustav Bengtsson har utsetts till årets deltagare från Halland i utvecklingsprogrammet Doc Out West. Programmet består av nätverksträffar med fokus på utveckling av det egna dokumentärfilmsprojektet och ett stipendium på 10 000 kr.

–Att vara med i Doc Out West-programmet är en riktigt spännande upplevelse. Man får möjlighet att träffa andra regissörer samt duktiga professionella i filmbranschen som ger otroligt bra tips och råd för att utveckla sitt projekt. Jag är väldigt tacksam att jag fick chansen att vara med, säger Isabelle Chéreau.

Isabelle Chéreau bodde tidigare i Caen, Normandie, Frankrike, där hon bland annat arbetade som filmlärare, regissör och klippare. Sedan 2016 är det Sverige som är hennes hem, närmare bestämt Falkenberg. Isabelle har arbetat med dokumentärfilm både tillsammans med andra, såsom med den franske regissören Bruno Romy, men också i egen regi som med filmen Résidence(s) som handlar om författaren Maria Ernestam. I Doc Out West-programmet deltar hon med sitt dokumentärfilmsprojekt ”Översättargruvan”.

Isabelle Chéreau och Gustav Bengtsson.
Isabelle Chéreau och Gustav Bengtsson, deltagare från Halland, under träffen i Göteborg, Nya Varvet. Fotograf: Martin Hammar.

Gustav Bengtsson är en filmare som är baserad i Varberg och Göteborg. Tidigare har han bott i Amsterdam och Stockholm och sedan han började arbeta med film 2015 har det blivit ett flertal filmer. Bland annat Torasidis Last Masterpiece och Djävulens marionetter samt den animerade kortfilmen Florian. I Doc Out West deltar Gustav med projektet ”Broilers”, som är hans första dokumentärfilm. Parallellt med att arbeta med film studerar han just nu på magisterprogrammet i Audiovisuella studier vid Högskolan i Dalarna.

–Jag är tacksam att jag får vara med i detta fina sammanhang och känner mig både stimulerad och nyfiken, säger Gustav Bengtsson.

Gruppfoto med sju personer framför en byggnad.
Viana Barzan Mikkelsen, Edvin Eriksson, Isabelle Chéreau, Gustav Bengtsson, Kristoffer Andrén och Elias Vendel är deltagarna i Doc Out West 2022. Här tillsammans med träffens inbjudna Anna Eborn. Fotograf: Martin Hammar.

Doc Out West

Doc Out West är ett utvecklingsprogram som vänder sig till dokumentärfilmare i regionerna Halland, Värmland och Västra Götaland.

I Doc Out West får de utvalda filmarna möjlighet att träffas och knyta kontakter och nätverka med varandra och samtidigt i workshoppar, övningar och samtal möta verksamma inom filmen. Detta sker vid tre träffar under hösten 2022, en i varje region. Till varje mötestillfälle finns inbjudna filmare som fungerar som samtals- eller processledare. I år är det Juan Pablo Libossart, Anna Eborn och Maud Nycander som träffar deltagarna i Doc Out West i egna workshops.

Läs mer om Doc Out West och årets program