Filmskapare utvecklar sina projekt i Doc Out West

Publicerad: 2019-06-25 Senast ändrad:

Nu är det klart vilka halländska filmare som har antagits till årets Doc Out West. Björn Dahlman och Johanna Andersson, båda från Halmstad, får genom Doc Out West stöd i att vidareutveckla sina filmprojekt.

Doc Out West är ett utvecklingsprogram som vänder sig till dokumentärfilmare i regionerna Halland, Värmland och Västra Götaland. Programmet består av nätverksträffar med fokus på utveckling av det egna dokumentärfilmsprojektet och ett stipendium på 10 000 kr.

Tre erfarna filmskapare, Fredrik Lange, Ewa Cederstam och Erik Wall Bäfving, är inbjudna som processledare och ska handleda deltagarna samt dela med sig av sina erfarenheter i samband med tre träffar under hösten, en i varje region.

Björn Dahlman

Björn Dahlman, porträttfotografi.
Björn Dahlman.

Björn Dahlman är filmare från Halmstad. Björn är Fil. kand. i Konstvetenskap, filmvetenskap och har gått Ölands Dokumentärfilmskola. Han har tidigare gjort kortfilmen ”Malströmmar”.

Så här säger Björn om att antas till Doc Out West:
–Min ambition är att genom projektet lära mig och finjustera såväl tekniska, konstnärliga som berättarmässiga grepp för att ytterligare hitta mitt eget filmiska uttryck. Support och stöd från andra filmare och från handledare, varav en jag har god erfarenhet av att samarbeta med, är också viktigt.

Projektet han arbetar med för närvarande är en animerad autofiktion med arbetsnamnet ”Creepboy”. Filmen är en återberättelse om en ung man som flyr undan världen, rädd för människor och gömmer sig i sitt stökiga rum med kokvrå. Filmen berör frågor som barnfattigdom, socialt utanförskap och bristande föräldraansvar och om att bryta sig fri från arvet och ens egna förflutna.

Johanna Andersson

Johanna Andersson, porträttfotografi.
Johanna Andersson.

Johanna Andersson är filmare verksam i Halmstad. Hon har tidigare gått Sturegymnasiets filmlinje, läst filmvetenskap på Högskolan i Halmstad samt gått Katrinebergs folkhögskolas filmlinje. Hon har gjort filmer såsom ”Mötas” och ”Teatergruppen Stjärnan – en maskeradbal”.

Projektet Johanna arbetar med för tillfället har arbetsnamnet ”Det mest självklara”. Johanna berättar:

–Det är ett personligt projekt – det mest personliga jag gjort hittills. Jag har vänt kameran mot mig själv och projektet handlar om min rädsla kring att se mina föräldrar åldras och tankarna som kommer med det. Faktumet att de kommer dö och försvinna ur mitt liv skapar en känsla av oro och stress i mig. Ämnet jag utgår ifrån och undersöker i filmen är: “Jag är rädd för att ni ska dö – ni betyder så mycket för mig i mitt liv”.

Läs mer om Doc Out West – utvecklingsprogram för dokumentärfilmare.