Folktandvården lanserar ny app i kampen mot karies

Publicerad: 2018-05-22 Senast ändrad:

Med nya appen Rocka munnen flyttar Folktandvården in i hem och telefoner. Appen som innehåller både spel och timer ska göra barn och föräldrar till bättre tandborstare.

När oroande statistik visade en ökning av karies hos yngre skolbarn insåg Folktandvården att man behövde ett nytt verktyg i kampen för friskare tänder. Fler svenska 6-åringar idag har karies – 25% jämfört med tidigare 21% – visar siffror från 2016. Samtliga Folktandvårdsorganisationer i hela landet står bakom den nya digitala satsningen för svensk folkhälsa och barntandvård. En app som kombinerar spel med efterföljande tandborstning.

– För att kunna fortsätta förebygga och vara världsbäst på friska tänder måste vi anpassa oss, utveckla oss och våga använda nya verktyg. Det känns självklart att Folktandvården Halland ska finnas med i den här riksomfattande satsningen. Allt som kan göra tandborstningen i unga år till något lustfyllt är värt att testa, säger Gunnar Eriksson, områdeschef för Folktandvården Halland.

Folktandvårdens historia innehåller många bevis på hur man framgångsrikt har förändrat och förbättrat tandhälsan – och folkhälsan – i Sverige. Idag finns ”lördagsgodis” med i Svenska Akademiens ordlista och har det blivit en vardagsregel för både barn och vuxna som bidrar till att hålla en hälsosam livsstil.

– I Rocka munnen kopplar vi ihop tandborstningen och skärmtid i ett roligt spel så att familjen kan leka fram en bra vana tillsammans hemma. Målet är att tandborstningsrutinen ska mötas med ett uppspelt ”jag vill!” från barnen istället för ett tjatigt ”du måste” från föräldrarna, säger Eva-Karin Bergström, Leg tandhygienist, Folktandvården Västra Götaland samt samordnad Presskontakt.

Till Rocka Munnens officilella webbplats.
Ladda ner appen kostnadsfritt på App Store eller Google Play

Presskontakt

Eva-Karin Bergström
leg tandhygienist och Odont Dr
Folktandvården Västra Götaland
eva-karin.bergstrom@vgregion.se

Områdeschef
Folktandvården Halland
Gunnar Eriksson

För besök på tandklinik, kontakta:
Anna-Karin Nilsson, kommunikationsavdelningen:

Tjuvkika gärna lite på spelet i filmen här!