Framsteg samlade Mat-Halland

Publicerad: 2018-03-15 Senast ändrad:

Arbetet med det halländska Livsmedelsprogrammet går vidare. Under onsdagseftermiddagen samlades ett 70-tal engagerade krögare, matproducenter, tjänstemän och politiker till inspiration och lagarbete på Tjolöholms slott. Samtalet handlade om de framsteg som redan gjorts och om hur utvecklingen av Halland som matregion ska gå vidare.

Matprat i slottsmiljö. Ett 70-tal representanter för olika delar av den halländska mat- och besöksnäringen samlades för att arbeta vidare med hur Halland ska utvecklas som matregion.

Under eftermiddagen fick deltagarna bland annat höra om vad som gjorts på de fyra fokusområden som arbetet med Livsmedelsprogrammet inriktats på. Det handlade bland annat om jättesatsningen Hallands Matgille samt om hur maten inom offentlig sektor kan utvecklas och om arbetet med att göra Halland till en attraktiv måltidsdestination och bidra till att sätta Sverige på den internationella matkartan.

Professor Christel Cederberg på Chalmers forskar om mat, klimat och miljö. Hon beskrev hur komplext det är när man diskuterar matproduktion och -konsumtion. Olika intressen och känslor påverkar och det finns inga enkla lösningar. Hon berättade också om ny forskning som ska göra det möjligt att mäta vilka avtryck vår svenska konsumtion gör i övriga världen. Vad ger det till exempel för utsläpp i Kina när vi handlar en massa saker därifrån?

Flemming Hansen har lämnat det hektiska kroglivet i Köpenhamn för att skapa nya matupplevelser i det halländska inlandet på den annorlunda restaurangen och kreativa matföretaget Stedsans in the woods. Där lagar han och hans medarbetare mat över öppen eld och erbjuder övernattning mitt inne i skogen. Utan el och rinnande vatten lockar man gäster från hela världen.
– Hallands inland ligger fantastiskt till. Exotisk vildmark två och en halv timmars resa från flygplats och Köpenhamns centrum. Det finns goda förutsättningar för att Halland ska locka en stor internationell mat-publik, sa han bland annat.

Deltagarna arbetade sedan i olika, tematiska arbetsgrupper. Frågor som diskuterades var bland annat vad mer som behöver göras för att komma vidare med utvecklingen av Halland som matregion.

Dag Hultefors, ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott, var mycket nöjd med mötet:
– Det är jätteroligt att vi nu har kommit igång på allvar i arbetet med det halländska livsmedelsprogrammet. Vi har haft många inspirerande diskussioner och fått ett bra underlag under de tidigare fyra träffarna. Vi har i dag fått höra om att utvecklingssatsningar finns på många olika håll. Dagens träff handlade om att fylla på underlaget med inriktning på hur vi nu ska göra arbetet ännu bättre.