Från torsdag får alla som fyllt 18 år möjlighet att boka tid för dos 3

Publicerad: 2021-12-13 Senast ändrad:

På torsdag den 16 december öppnar Region Halland bokningen av en tredje dos vaccin mot covid-19 för personer från 18 år, men det betyder inte att alla kan boka direkt. Det måste ha gått minst sex månader mellan doserna för personer som är 18-64 år och det är först fyra månader efter dos två som man kan se sina bokningsbara tider i systemet.

− Vi har fortsatt god tillgång på vaccinationstider i Halland. Vi öppnar nu från 18 år för att de som redan i dag har passerat sex månader sedan dos 2 ska kunna få sin tredje dos så snart som möjligt, samtidigt som vi kan planera långsiktigt allteftersom hallänningarna får möjlighet att boka dos 3, säger Bibi Estev, områdeschef pandemiuppdrag, Region Halland.

Sänker trösklarna för prioriterade grupper

Genom att öppna bokningen för alla över 18 år kan Region Halland erbjuda alternativ för bokning för prioriterade grupper som är särskilt utsatta på grund av vårdnära arbete eller underliggande sjukdomar.

− Vi har personalgrupper i det här åldersspannet som vaccinerades tidigt och nu är prioriterade för tredje dos. Samtidigt har vi riskgrupper som idag är hänvisade till att boka via telefon. Genom att öppna bokningen för alla över 18 år öppnas möjligheten för dem att boka digitalt genom att åldersspärren sänks, säger Bibi Estev.

Bokningen har tidsspärr – så här funkar det

För den som är 18-64 år måste det ha gått minst sex månader mellan andra och tredje dosen. Först fyra månader efter dos 2 kan man se sina bokningsbara tider längre fram i bokningssystemet. Flest tider finns även fortsatt på vaccinationscentralerna.

− Titta på ditt vaccinationskort, covidbevis eller på 1177.se och räkna månaderna. För många ligger vaccinationen fortfarande längre fram. Men när du passerat sex månader ska du kunna erbjudas din dos i närtid. Genom att du kan boka god tid i förväg kan du också planera för att ta dig till den anläggning där tider finns, säger Bibi Estev.