Fyra förlag får litteraturstöd

Publicerad: 2022-02-15 Senast ändrad:

I slutet av januari blev det klart att fyra förlag får Region Hallands stöd till litteratur för böcker utgivna 2021.

En gång per år utlyser Region Halland möjligheten för förlag att söka stöd för utgivning av kvalitetslitteratur som har ett värde för Halland.

–Det var roligt att vi fick in så många böcker av kvalité. Det fanns en spännvidd över genre. Dels så var det barn- och ungdomslitteratur, dels sakprosa men också några i gränslandet mellan facklitteratur, biografi och skönlitteratur, säger Christina Kall, litteraturutvecklare Region Halland, och tillägger att referensgruppen hade mycket nöje utav läsningen.

Litteraturstödet är ett efterhandsstöd, vilket innebär att förlag kan söka stödet när boken kommit ut. Boken ska vara utgiven under de senaste tolv månaderna.

De böcker som förlagen har fått stöd för är:

• Meja och Barca-bollen av Helena Lund-Isaksson – Speja förlag (30 000 kr)
  • Lasse & Lenin av Per Nygren – Ordhyttan (30 000 kr)
  • Cykelbudet av Anders Teglund – Teg Publishing (40 000 kr)
  • Flykten till livet. Kvinnor, skapande och sjukdom hos den unge Evert Taube av Carl-Magnus Stolt – CKM förlag (25 000 kr)

Läs mer om Region Hallands stöd till litteratur